Reklama na sociálnych sieťach, ako je napríklad Facebook, patrí medzi pomerne jednoduché a cenovo dostupné formy online reklamy. Reklama na Facebooku môže mať rôzne podoby, od sponzorovaného príspevku, cez reklamu vo feede, video, príbeh až po reklamu v Messengeri. Zistite, ako reklama na facebooku funguje.

Obsah článku:

Efektívny marketing na sociálnych sieťach pozostáva z viac než občasného boostovania príspevkov. Stratégia kampane, analýza cieľovej skupiny a analýza konkurencie sú dôležité kroky, ktoré zvýšia šancu na úspech vašej reklamy. V tomto článku sa ale budeme venovať výhradne tvorbe reklamy na Facebooku. Skôr, než sa do nej pustíte, budete potrebovať niekoľko účov a prepojení.

Na začiatku budete potrebovať:

  • Vytvorenie stránky na Facebooku: Prejdite na facebook.com/pages/create, vyberte typ stránky, vyplňte požadované informácie a kliknite na Vytvoriť stránku.
  • Založenie Business Manager: Prejdite na stránku business.facebook.com/create a vyberte možnosť Vytvoriť účet. Zadajte svoje meno a potvrďte svoju totožnosť pomocou prihlasovacích údajov pre Facebook. Podľa pokynov vytvorte svoj firemný účet.
  • Založenie reklamného účtu: Účet pre reklamu je potrebné pridať do Business Manageru. Prejdite do Nastavenia firmy, kliknite na Účty a na Účty pre reklamu. Kliknite na + Pridať. Postupujte podľa pokynov a vyberte ľudí a úrovne prístupu.
  • Ak chcete využiť pokročilé cielenie reklamy, budete potrebovať Facebook Pixel. Ten je potrebné nasadiť priamo na vašu webovú stránku. Umožňuje cielenie reklamy na ľudí, ktorí už vykonali určitú akciu na vašej webovej stránke.

Aký bude marketingový cieľ vašej reklamy?

Aký výsledok očakávate, že vám reklama prinesie? Od cieľa kampane sa odvíja ďalší postup. Reklamné kampane by mali byť prispôsobené vzhľadom na váš cieľ a to v cielení, texte a samotnej kampaňovej kreatíve. Facebook vám umožňuje vybrať si z niekoľkých cieľov reklamy rozdelených do nákupných fáz, v ktorej chcete užívateľov sociálnej siete oslovovať, a to:

Awareness

Cieľom zvýšenia povedomia je ukázať ľuďom, že vaša značka existuje, aj keď sa s ňou doposiaľ nestretli. Povedomie o značke – zachytenie ľudí, ktorí môžu mať záujem o produkty podobné tým vašim, alebo dosah – zachytenie čo najväčšieho počtu ľudí, ktorí vašu značku nepoznajú. Tu je vhodné široké cielenie a následne postupné zužovanie publík s cieľom získať relevantnú cieľovú skupinu. V tejto časti kampane je vhodné zamerať sa na KPI, ktoré sú menej relevantné, ako cena za kliknutie na webstránky, cena za zásah alebo cena za interakciu.

Consideration

Ľudia, ktorí zvažujú nákup vášho produktu alebo služby. Za cieľ si môžete vybrať: návštevnosť stránky, interakcia, inštalácia aplikácie, pozretie videa, generovanie potenciálnych zákazníkov alebo správy. Cieľom je pripomenúť sa zákazníkom s vašou ponukou, produktmi alebo službami, ale nemusí to byť vždy spôsobom „hej, kúp tu”. Kampaň by mala byť spojená s kreatívou, ktorá umožní zapamätať si vašu značku, produkt alebo služby.

Conversion

Konverzia alebo konkrétna akcia – konverzia, predaj z katalógu (catalog sales), návštevy obchodu – fyzickej prevádzky. Cieľom pre reklamné kampane je konvertovať používateľov sociálnych sietí na vašich zákazníkov, či to je predaj alebo získanie kontaktu. Facebook alebo Instagram bude vyhľadávať potenciálnych kupujúcich na základe toho, ako si vyberiete cieľovú skupinu. Je potrebné myslieť na to, že kreatíva, text a cieľová skupina má zásadný vplyv na to, či zákazník nakúpi. Môžete využívať rôzne motivácie pre získanie zákazníka. Medzi tieto typy reklamných kampaní spadá aj retargeting kampaň, kde oslovujete ľudí, ktorí už mali niečo v košíku na e-shope alebo navštívili váš web.

Na fungovanie takejto kampane potrebujete dostatočný rozpočet a aj dáta, teda dostatočný počet nákupov.

Výber správneho cieľa závisí od charakteru kampane, rozpočtu a ovplyvňuje ho aj celková marketingová stratégia vašej značky. Ak si nie ste istí, podľa čoho vybrať cieľ a publikum reklamy, poraďte sa s odborníkmi.

Možnosti cielenia reklamy na konkrétne publikum

Na Facebooku môžete svojou reklamou zacieliť na ľudí podľa niekoľkých parametrov. Patria sem demografické údaje (zacielenie na základe veku, pohlavia, rodinného stavu, vzdelania, zamestnania alebo pracovnej pozície), lokalita (napríklad v meste Bratislava alebo do 5 km od predajne), záujmy (napríklad architektúra, hudba, joga, dom a záhrada…), alebo správanie (používanie tabletu, časté medzinárodné cestovanie a podobne).

Reklamu môžete cieliť aj na ľudí, ktorí sú spojení s vašou stránkou alebo aktivitami na Facebooku a zároveň spadajú pod demografické/záujmové publikum, ktoré ste zvolili. Môže ísť napríklad o priateľov ľudí, ktorí označili, že sa im páči vaša stránka. Vybrať môžete aj tých, ktorí sa prihlásili na váš Facebook Event, alebo z publika vyčleniť ľudí, ktorí používajú vašu aplikáciu.

Pokročilým cielením je retargeting, pri ktorom vám prepojenie dátového zdroja Facebook Pixel s vašou stránkou umožní cieliť na ľudí, ktorí navštívili vašu stránku, opustili nákupný košík, alebo si prezreli konkrétne produkty.

Publikum si môžete vytvoriť na stránke www.facebook.com/ads/manager/audiences. Na vytvorenie nového publika využite svoj zdroj (Facebook Pixel či offline udalosti) alebo zdroje z Facebooku. Vytvoriť môžete Podobné publikum na základe predchádzajúceho publika, Uložené publikum podľa demografických údajov, záujmov a spojenia.

Publikum na facebooku
Publikum si môžete vytvoriť vo vašom Facebook Business účte v sekcii publiká..

Kde sa bude reklama zobrazovať?

Svoju reklamu môžete uvidieť hneď na niekoľkých miestach na Facebooku. Business Manager umožňuje umiestniť reklamu na samotný Facebook, Instagram, do siete vášho publika (bannerov a videí) alebo do Messengeru. Každá platforma ponúka ďalšie, detailnejšie možnosti umiestnenia reklamy.

  • Feeds: Reklama umiestnená vo feede, teda na nástenke používateľa Facebooku alebo Instagramu, na Marketplace feed alebo do Messengeru.
  • Stories: Reklama v „príbehoch” zaradená medzi bežné stories priateľov na Facebooku alebo ľudí, ktorých potenciálny zákazník sleduje na Instagrame.
  • In-stream: Video reklama sa zobrazí počas pozerania videa na Facebooku.
  • Messages: Reklamná správa v Messengeri.

Delenie Facebook reklamy podľa formátu

V závislosti od umiestnenia reklamy si môžete vybrať z dostupných formátov reklamy na Facebooku. Pochopiteľne, vo videu je možné propagovať video reklamu a medzi príbehmi iba formát stories. Vo feede ale môžete propagovať viaceré formáty:

  • jeden obrázok,
  • jedno video,
  • carousel – karuselové reklamy (stretnete sa aj s názvom klip) môžu zobraziť až 10 obrázkov alebo videí v jednej reklame, každé s vlastným odkazom,
  • kolekcia – obsahuje viac obrázkov/videí v mozaike.
  • platený odkaz na web – tento typ reklamy vám ponúka možnosť propagovať svoj e-shop, blog alebo inú stránku, pričom cieľom je kliknutie na vami zadaný odkaz. Môžete ho umiestniť na nástenku, pravý stĺpec Facebooku, Instagram alebo sieť publika.

Aké špecifikácie musí reklama na Facebooku spĺňať?

Obrázkové, carousel aj video reklamy majú určené špecifikácie, ktoré je potrebné dodržať. Jedná sa napríklad o rozmer obrázkov, formát obrázkov, dĺžku textu reklamy a podobne. Špecifikácie reklám na Facebooku nájdete na stránke www.facebook.com/business/ads-guide.

Pri tvorbe reklám v podobe statického obrázku je vhodné zohľadniť pravidlo 20 % textu, no v súčasnosti Facebook reklamu povoľuje, aj keď sa vo vizuáli rozpíšete viac. Prečítajte si tiež, ako na tvorbu grafiky pre sociálne siete.

 

Test kvality reklamy
Test kvality reklám na Facebooku ukázal, že znížená kvalita vizuálov niektorým značkám neprekáža.

Koľko stojí reklama na Facebooku?

Cena reklamy na Facebooku je založená na aukčnom systéme platby, čo znamená, že nie je presne definovaná cena, za ktorú sa naša reklama zobrazí. Ide ale o PPC reklamu Cenu reklamy ovplyvňuje niekoľko faktorov:

  • čas a deň v týždni, kedy sa bude vaša kampaň zobrazovať,
  • vaša cenovou stratégiou – voliteľné nastavenie priemernej ceny alebo nastavenie cenového limitu,
  • umiestnenie reklamy,
  • relevanciou reklamného inzerátu,
  • publikum, na ktoré cielite vaše reklamy – cena bude vyššia, ak sa rovnaké publikum snaží zasiahnuť veľký počet inzerentov.

Keď inzerujete na Facebooku, pre každú spustenú reklamu si nastavíte rozpočet. Suma, ktorú vám Facebook zaúčtuje, nepresiahne nastavený rozpočet. Môžete si nastaviť denné rozpočty alebo jednorazové rozpočty. Viac o účtovaní poplatkov nájdete na stránke Facebook podpory. Podľa toho reklamné kampane na Facebook alebo Instagrame delíme na kontinuálne alebo jednorazové, ktoré realizujeme v konkrétnom období.

Postup, ako vytvoriť reklamu na Facebooku alebo Instagrame

Prejdite do Business Managera a v ľavom stĺpci kliknite na Ads. Kliknite na Vytvoriť reklamu. Ako prvý si vyberte marketingový cieľ kampane (napríklad získanie návštevníkov webu). Po kliknutí sa dostanete do tvorby reklamy, kde si môžete vybrať formát, vizuál, upraviť texty a zvoliť alebo vytvoriť publikum. Umiestnenie reklamy môžete nechať automatické, alebo ho nastaviť manuálne. Nastavte trvanie a rozpočet. Ak budete s náhľadom reklamy spokojný, kliknite na propagovať.

Reklama na facebooku
Na Facebooku môžete upraviť vzhľad, formát, text kampane a publikum.

Akým chybám sa pri správe reklamných kampaní vyhnúť?

Najčastejšia chyba je cielenie s nízkym rozpočtom na široké publikum. Úzke publikum má naopak nevýhodu vyššej ceny za akciu (interakcia, kliknutie alebo konverzia) a je vhodné cieliť naň vo fáze tesne pred konverziou.

Ak aj máte vysoký budget, nie je vhodné rozdeliť ho na propagáciu všetkých vašich služieb alebo produktov rovnomerne. Vyberte tie, ktoré majú najväčší úspech a investujte do nich najviac. Ďalšie praktické tipy nájdete v článku Časté chyby pri správe reklám na sociálnych sieťach.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *