Analýza trhu, konkurencie a cieľovej skupiny sú oporné body, ktoré je nutné obsiahnuť na úvod vstupu nielen do e-commerce podnikania. Sú kľúčové hlavne pre úvodné rozhodovanie, či má vôbec význam podnikať nielen online.

Cieľová skupina

Cieľová skupina je definovaná ako špecifická skupina ľudí, ktorým chceme predať náš produkt alebo doručiť posolstvo prostredníctvom marketingových aktivít. Tvoríme ju na základe rôznych parametrov ako sú vek, pohlavie, stav, príjem, rodina a iné špecifické parametre.

Cieľovú skupinu treba následne segmentovať na menšie skupiny podľa typu správania a cielenia produktov. Skupinu si môžeme ešte doplniť o persóny, ktoré nám presnejšie napovedia aj typ, správanie a iné vlastnosti našich kľúčových zákazníkov.

Prieskum trhu a analýza konkurencie

Online podnikanie nie je jednoduché, i keď je často práve takto prezentované. Výhodou slovenského trhu je, že je tu výrazne menej eshopov ako napríklad v Českej republike.

Ak plánujete vstúpiť na trh, je dobré urobiť si analýzu konkurencie a celkovú analýzu trhu, aby ste zistili, či máte pri vstupe na trh vôbec šancu prežiť. Tieto analýzy sú potrebné aj na odhadnutie nákladov na marketing. Ponúkame vám zopár okruhov, ktorých sa tieto úvodné prieskumy týkajú.

Analýza trhu

  • Koľko je na trhu potenciálnych zákazníkov?
  • Je na trhu potenciálny záujem o moje produkty?
  • Aká je sezónnosť môjho produktu?
  • Koľko firiem na trhu predáva podobný produkt ako ja?
  • Nie je trh presýtený?
  • Koľko ľudí z cieľovej skupiny nakupuje online?

Analýza konkurencie

Každý biznis by mal mať prehľad o tom, kto tvorí jeho užšiu aj širšiu konkurenciu. Riešime tu najmä:

  • Kto sú naši hlavní konkurenti?
  • Aké aktivity realizujú online?
  • Aký podiel na trhu zaberajú?
  • V čom sú lepší ako my?
  • Na čom je založená ich stratégia?
  • V čom sú slabé stránky našich konkurentov v online a offline prostredí?

Trhový podiel je jednou z najdôležitejších metrík, ktoré e-commerce alebo predajný web môže použiť na zhodnotenie efektivity svojich kampaní. Je dôležité poznať slabiny konkurencie, aby ste sa vedeli efektívnejšie rozhodovať a zvoliť si tú najlepšiu taktiku vášho vstupu na trh.

Váš ďalší vývoj na trhu

Nič nie je stále a na trhu sa všetko mení veľmi rýchlo. Preto je dôležité myslieť nielen na prítomnosť, ale tiež hľadieť tam, kam sa bude trh posúvať a čo ho čaká. Treba neustále myslieť na to, či budú produkty alebo služby na trhu dopytované a ako sa vyvinie technológia, ktorá bude trh ovplyvňovať.

Predtým, ako sa rozhodnete zakúpiť e-commerce platformu alebo založiť vlastný e-shop, si dobre svoj vstup na trh zvážte. Pomôžu vám k tomu vyššie spomenuté analýzy a najmä triezve uvažovanie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *