Content management systém (CMS) je systém na správu obsahu. Umožňuje administrátorom vytvárať, upravovať, aktualizovať, spolupracovať, publikovať a ukladať digitálny obsah. To všetko bez znalosti kódovania alebo potreby developera.
CMS sa zvyčajne používa na správu podnikového obsahu – Enterprise Content Management (ECM) a na správu webového obsahu – Web Content Management (WCM). Existuje množstvo typov platforiem na správu obsahu. CMS sa skladá z dvoch základných častí a to content management application (CMA) čo predstavuje počítačový program na tvorbu, manažovanie a editovanie contentu. Druhou časťou je content delivery application (CDA), ktorý tvorí program na doručovanie tohto obsahu.
Základné funkcie Content management systému CMS
Jednotlivé funkcie sa môžu medzi jednotlivými programami CMS líšiť. Medzi základné funkcie väčšiny Content management systémov patria nasledovné.
- Intuitívne indexovanie a vyhľadávanie, ktoré umožňujú používateľom vyhľadávať podľa rôznych atribútov.
- Publikovanie a vytváranie a úprava obsahu.
- Spáva formátu, ktorá pomáha meniť dokumenty na dokumenty formátu PDF alebo HTML.
- Funkcia revízie, ktorá umožňuje aktualizáciu obsahu.
- Správa komentárov a diskusií.
CMS tiež môže poskytovať nástroje na personalizáciu alebo personalizovaný marketing, nástroje na správu SEO či vytvorenie e-commerce obchodov. Medzi najpopulárnejšie CMS systémy patrí WordPress, Shopify, Wix alebo Joomula. Niektoré systémy poskytujú svoje funkcie bezplatne, iné zase vyžadujú mesačné poplatky za ich využívanie. Výška týchto poplatkov sa môže líšiť v závislosti od funkcii, veľkosti webovej stránky, typu webovej stránky a iných vlastností.