Linkbuilding (budovanie odkazov) je proces alebo technika optimalizácie pre vyhľadávače, prostredníctvom získavania hypertextových odkazov z iných webových stránok. Odkazy na web sú jedným z hlavných spôsobov ako algoritmy vyhľadávacích nástrojov určujú relevantnosť webovej stránky. Účelom linkbuildingu je posilnenie autority webovej stránky tak, aby sa daná webová stránka umiestnila vyššie vo výsledkoch vyhľadávania a priniesla tak väčšiu návštevnosť.
Veľký počet odkazov na webovú stránku odhaľuje, že obsah je hodnotný. Google a ďalšie vyhľadávače pozerajú na odkazy na weby z iných stránok a tieto linky im pomáhajú identifikovať, ktorá stránka na danú tému si zaslúži umiestnenie na vrchu výsledkov vyhľadávania.
Medzi možnosti linkbuildingu patrí napríklad umiestnenie odkazu na stránku, ktorá nám slúžila ako zdroj alebo sme z jej obsahu citovali. Keďže tieto linkovacie stratégie bežia v pozadí stránky, radíme linkbuilding medzi off-page SEO.
Presné hodnoty, ktoré sa zisťujú pri meraní hodnoty každého odkazu nie sú presne definované. Existuje však niekoľko všeobecných konceptov hodnotenia odkazov, o ktorých sa domnievame, že sú pravdivé. Medzi základné znaky kvalitného odkazu patrí:
- relevantnosť,
- umiestnenie,
- destinácia,
- autorita,
- text kotvy.
Spôsoby získavania odkazov na web
Odkazy na webovú stránku sú veľmi dôležité pre dobré hodnotenie a málokedy sa stáva, že stránka s nižším počtom odkazov sa zobrazí vo výsledkoch vyhľadávania vyššie ako tie s vyšším počtom odkazov. Odkazy však nie sú jediným faktorom, ktorý sa používa pri hodnotení stránok. Ak je na webovú stránku vytvorený veľký počet odkazov a stránka je hodnotená zle, môžu jej hodnotenie ovplyvňovať iné faktory. Medzi základné taktiky vytvárania odkazov patrí:
Pridávanie odkazov
Najzákladnejší spôsob, akým sa dajú pridávať odkazy, je pridávanie odkazov na daný web manuálne pri návšteve inej webovej stránky. Medzi takýto spôsob budovania odkazov patrí komentovanie blogov, uverejňovanie príspevkov do fór, komunít alebo Q&A stránok a mnoho ďalšieho. Takéto zvyšovanie počtu odkazov na web je veľmi jednoduché. Google tak týmto odkazom väčšinou nepripisuje veľkú váhu. V niektorých prípadoch môžu byť považované dokonca za spam.
Žiadanie odkazov
Táto taktika sa zakladá na oslovovaní majiteľov webstránok so žiadosťou, aby umiestnili na ich stránke odkazy na daný web. Ak však nechcete, aby odpoveď na vašu žiadosť bola ignorovaná alebo zamietnutá, musíte dať majiteľovi stránky presvedčujúce dôvody, prečo tak urobiť.
Postarajte sa, aby bol na vašej stránke hodnotný obsah, ukážte im, že vaša stránka dokáže byť hodnotnejší zdroj ako ten, čo majú a dajte im pozitívny feedback na ich produkt alebo službu. Dá sa urobiť omnoho viac, no väčšina majiteľov bude žiadať odkazy na výmenu, odpromovanie na sociálnych sieťach alebo v e-mail newsletteri, peniaze alebo bezplatný prístup ku produktu alebo službe. Poskytnutím takýchto „doplnkov“ ale vstupujete do šedej zóny Googlu.
Získavanie odkazov
Do tejto kategórie spadajú odkazy na web, ktoré boli vytvorené spontánne a prirodzene. Ak niekto vytvorí odkaz na váš web bez toho, aby ste ho o to museli žiadať, ide o získavanie odkazov. Takéto odkazy sú väčšinou vytvorené vtedy, ak sa na vašom webe nachádza niečo, čo stojí za to. Nedá sa však vytvoriť odkaz na stránky, o ktorých nevieme. Preto je dôležité promovanie vašej stránky a obsahu, aby sa k nej vedeli ľudia dostať.