Sociálna sieť LinkedIn vznikla v roku 2003 a na rozdiel od iných platforiem neplní zábavnú, ale veľmi praktickú a profesionálnu funkciu. Pôvodne slúžila ako online životopis. Firmy si prostredníctvom siete hľadali potenciálnych zamestnancov a ľudia zasa prácu. Dnes je na platforme LinkedIn aktívnych viac ako 750 miliónov užívateľov po celom svete a okrem hľadania práce ju možno využiť aj na nadväzovanie odborných a kvalitných kontaktov. Tie ti môžu pomôcť v budovaní tvojej kariéry alebo na profesionálnu prezentáciu vlastnej osoby a práce.

Prečo si vytvoriť osobný profil na sieti LinkedIn

Ak nerád stagnuješ a chceš sa vo svojom pracovnom živote stále posúvať, LinkedIn ti dá príležitosť zdieľať tvoje skúsenosti, schopnosti a znalosti so širokou odbornou verejnosťou. Takto môžeš získať zaujímavé kontakty na ľudí z profesionálneho života, ktoré ti môžu pomôcť efektívne sa presadiť na trhu práce alebo posunúť svoju kariéru na iný level. LinkedIn slúži ako adresár kontaktov profesijného života a nezáleží, či tam komunikuješ so súčasnými kolegami, hľadáš si nové kontakty alebo nadväzuješ na bývalé spolupráce.

Okrem nadobúdania kontaktov ti LinkedIn ponúka aj možnosť vzdelávať sa, pretože plní aj náučnú funkciu. LinkedIn Learning obsahuje vzdelávacie webináre, online workshopy alebo školenia na rôzne témy, ktoré ti bude platforma ponúkať na základe tvojich preferencií od ľudí alebo stránok, ktoré cez svoj osobný profil sleduješ. Ak budeš mať správne a zaujímavo vyplnený profil na LinkedIn, skôr či neskôr sa ti naskytne zaujímavá pracovná príležitosť a ktovie, či to nebude práve tá, na ktorú celý život čakáš.

Na platforme LinkedIn sa dá vytvoriť sieť pracovných kontaktov
Platforma LinkedIn ponúka možnosť vytvoriť sieť obchodných partnerov.

Hlavné dôvody, prečo si vytvoriť Linkedin profil:

  • možnosť nájsť si skvelú prácu, 
  • vytvoriť sieť zaujímavých pracovných kontaktov,
  • vyhľadať obchodných partnerov,
  • sledovať zaujímavých ľudí a čerpať inšpiráciu.
Na LinkedIn je možné čerpať inšpiráciu z rôznych zdrojov
Na LinkedIn si môžeš rýchlo a jednoducho nájsť prácu.

Ako si vytvoriť profil na platforme LinkedIn

LinkedIn registrácia je rovnako jednoduchá ako registrácia na akejkoľvek sociálnej sieti. Stačí navštíviť domovskú stránku a, ako sám LinkedInd prezentuje, „Stať sa súčasťou najväčšej siete profesionálov“. V prvom kroku zadáš svoje meno, priezvisko, e-mail a heslo, ktoré na prihlasovanie budeš používať.

Po vyplnení formulára klikneš na tlačidlo „Join Now a v ďalšom kroku zadáš informácie o svojej adrese a vyplníš informáciu o tom, či máš status zamestnanca, študenta, alebo si si prišiel na LinkedIn hľadať prácu. Podľa svojho výberu vyplníš ostatné polia a klikneš na tlačidlo „Create my profile“. Vo svojom e-maile potom potvrdíš svoju e-mailovú adresu a profil je hotový. 

Registrácia na LinkedIn je zadarmo
Registrácia na platforme LinkedIn je rýchla a jednoduchá.

Ako na LinkedIn profile vytvoriť zaujímavú osobnú prezentáciu

Vytvoriť si základný profil na LinkedIn nestačí. Potrebuješ si vytvoriť profil, ktorý druhú stranu zaujme. Vyzdvihni všetky svoje prednosti a nemusíš byť skromný. Nech ti však nenapadne vymýšľať si. Ak sa pýtaš, čo do LinkedIn profilu vyplniť, poradie je nasledovné: 

Profesionálna profilová fotka a motto

Dobrá profilová fotka zvyšuje dôveryhodnosť tvojho profilu a pomáha vyčnievať z davu. Nebudeme si klamať, aj na základe výzoru môžeš niekoho prvotne zaujať a otvorí si práve tvoj profil. Členovia LinkedIn s profilovou fotkou môžu získať až 21-krát viac zobrazení profilu ako člen bez fotky. Samozrejme by mala byť fotografia na tvojom profile profesionálna, keďže ťa bude reprezentovať, preto vyberaj opatrne. Optimálne rozlíšenie profilovej fotografie je 400×400 pixelov. Ak nahráš väčšiu fotku, stále je to v poriadku, zmestiť by si sa však mal do 8 MB. Namiesto fotografie sa do profilového obrázka dá nahrať aj video do 30 sekúnd. Ak si trúfaš a dokážeš vytvoriť profesionálne video, ktoré ťa bude reprezentovať, v roku 2022 môžeš zaujať na LinkedIn práve ním.

Ďalšou možnosťou je „cover“ fotografia. Tá dotvára vizuál tvojho osobného profilu, preto ti neodporúčame pridať si tam fotku svojho domáceho miláčika, ale niečo, čo súvisí s tvojou prácou. Cover fotografia by mala mať rozlíšenie 1584 x 396 pixelov. Pod profilovou fotkou nájdeš „motto“, ktoré však neslúži na zdieľanie tvojho obľúbeného motivačného citátu. Úlohou motta je predstaviť seba alebo svoju prácu veľmi krátko a výstižne. Môžeš byť kreatívny alebo veľmi vecný. Máš na to len 120 znakov.

Cover fotografia dopĺňa profilovú fotku
Správne zvolená profilová a Cover fotografia zvyšuje dôveryhodnosť profilu.

Výstižné zhrnutie, pracovné skúsenosti a relevantné zručnosti

Pod hlavičkou tvojho profilu sa nachádza sekcia „Summary“. Tá ti ponúka 2000 znakov na stručný popis seba, svojich skúseností, úspechov alebo pracovných výsledkov, ktoré sú v súlade s tvojimi kariérnymi cieľmi. Toto miesto je pre personalistov najdôležitejšie, pretože v krátkom čase sa môžu dozvedieť takmer všetko, čo potrebujú. Práve preto zváž, čo vyzdvihneš do popredia.

Ďalšie sekcie sa venujú vzdelaniu a pracovným skúsenostiam. Do vzdelania uveď názov školy, odbory, ktoré si študoval, a získané akademické tituly. Okrem pozícií, na ktorých si pracoval alebo pracuješ, sa venuj aj skúsenostiam a zručnostiam, ktoré si na jednotlivých miestach získal. Každá pracovná pozícia je špecifická, a tak nikdy nevieš, čo tvoj potenciálny zamestnávateľ môže hľadať. Opíš všetko, s čím máš reálnu skúsenosť. Spomenúť môžeš aj svoje mimopracovné aktivity, tie by však mali zaberať len malú časť tvojho osobného profilu.

Mimopracovné aktivity by nemali presiahnuť 20 % obsahu
Kvalitne vyplnený a aktualizovaný profil pomáha v nadväzovaní nových profesijných kontaktov.

Čo robiť na LinkedIn, aby mal tvoj profil vyšší dosah

Dosah na sociálnej sieti je celkový počet unikátnych používateľov, ktorí vidia tvoj obsah. Čím vyšší dosah unikátnych a relevantných kontaktov na LinkedIn máš, tým lepšie. Rozdiel je však aj v tom, koľko ľudí interaguje s tvojím obsahom. Ak máš napríklad celkový dosah 1000 ľudí, ale len 100 lajkov a komentárov na príspevkoch, tak engagement, teda miera angažovanosti publika je 10 %. Existuje niekoľko možností, ako zvýšiť dosah na LinkedIn a mať tak možnosť vytvoriť zaujímavú profesionálnu komunitu používateľov.               

Pridávanie relevantných kontaktov a rozširovanie osobnej siete

Na sociálnej sieti LinkedIn je dôležité vybudovať si sieť kontaktov. Podstatné však je jej zloženie. Keďže už vieš, že LinkedIn slúži na profesionálnu prezentáciu, zloženie kontaktov by malo pozostávať z ľudí, ktorí sa pohybujú v blízkom prostredí tvojho pracovného odvetvia. Kolegovia, zákazníci alebo klienti, či už súčasní alebo potenciálni. Treba rátať s tým, že vytvoriť kvalitnú sieť kontaktov trvá určitý  čas, ale pokiaľ si dáš záležať, môže ti to v kariérnom raste veľmi pomôcť. 

Networking alebo vytváranie a udržiavanie pracovných kontaktov je veľmi dôležitou súčasťou profesionálneho života. LinkedIn ponúka možnosť synchronizácie kontaktov s tvojou mailovou adresou. Po synchronizácií ti LinkedIn iba navrhne používateľov z tvojich kontaktov z mailovej adresy a ty si môžeš vybrať, ktorých z nich si pridáš. Aj to môže byť pre vytvorenie kvalitnej siete profesionálnych kontaktov veľmi prínosné.

LinkedIn ponúka možnosť synchronizovať existujúce kontakty
Základom úspechu na LinkedIn je vytvoriť sieť kvalitných kontaktov.

Pravidelné vytváranie kvalitného obsahu, popisy k fotkám a hashtagy

Na budovanie kvalitného LinkedIn profilu je dôležité byť aktívnym používateľom, ktorý zdieľa relevantný a zaujímavý obsah. Tu platí riadiť sa pravidlom „menej je viac” a uprednostniť kvalitu pred kvantitou. Sieť LinkedIn umožňuje pridávať fotografie, videá, články alebo udalosti. Dobré a prínosné popisy a komentáre zvyšujú aktivitu profilu a takisto zvyšujú dosah tvojho osobného profilu. Dôležité je však dvakrát merať a raz rezať a venovať pozornosť témam, ktoré ti v tvojom pracovnom živote môžu pomôcť.

Hashtagy na LinkedIn ti pomôžu objaviť témy a záujmy, ktoré preferuješ. Všetky hashtagy začínajú znakom # a pokračujú kľúčovým slovom alebo frázou. Podobne, ako sa pomocou nich dostaneš k témam, ktoré zaujímajú teba, sa aj ostatní užívatelia môžu dostať práve na tvoj profil, preto sa snaž pri každom príspevku použiť čo najunikátnejšie hashtagy.

Pomocou hashtagov sa dajú objaviť ďalšie relevantné kontakty
Pravidelné vytváranie kvalitného obsahu a interakcie zvyšujú dosah osobného profilu na LinkedIn.

Aktualizácia profilu o všetky dôležité udalosti

Platforma LinkedIn pravidelne vylepšuje a aktualizuje svoje funkcie. Vždy, keď pribudne nejaká nová možnosť, je dobré sa s ňou zoznámiť a vyskúšať ju čo najlepšie aplikovať vo svojom osobnom profile. Ak sa odlíšiš od ostatných a budeš na LinkedIn aktívny, algoritmus sa ti odvďačí a vyzdvihne tvoj profil o niečo vyššie. 

Okrem toho, že budeš aktualizovať svoj profil na základe nových funkcií, je potrebné aktualizovať profil aj na základe všetkých zmien v tvojej kariére. Nové certifikáty, absolvované školenia, nová práca alebo nadobudnuté vzdelanie – to všetko je dôležité pridať do tvojho profilu. Práve na základe rôznych, na prvý pohľad malých zmien môžeš zaujať konkrétnych ľudí.

Interakcie s relevantnými kontaktmi a osobami na sieti

Už vieš, že interakcia na tvojom profile je dôležitejšia ako celkový dosah, takže ťa určite neprekvapí, že do interakcií sa musíš zapájať aj ty na iných  profiloch. Lajkovanie postov, písanie zmysluplných komentárov a snaha o vyvolanie zaujímavej komunikácie pod inými príspevkami takisto zlepší tvoj vlastný dosah, pretože sa pre iných používateľov staneš viditeľným a môžeš ich zaujať. Okrem klasického “páči sa mi to” môžeš na príspevky reagovať aj potleskom alebo reakciami – skvelé, zaujímavé, hmm a podpora.

Pri každej akcii je ale dôležité vopred si ju premyslieť a komentovať príspevky na základe tvojich kariérnych a profesionálnych cieľov. Neboj sa pridať komentár aj k témam, na ktoré máš iný názor. Buď však opatrný a radšej sa pokús vyvolať zaujímavú debatu, plnú kvalitných argumentov ako hádku založenú na domnienkach.  

Komentovanie príspevkov zviditeľňuje osobný profil na LinkedIn
Interakcie na platforme LinkedIn pomáhajú zviditeľniť osobný profil.

Tipy, ako vylepšiť profil na LinkedIn

  1. Ak si kompletne vyplníš profil a budeš v spojení aspoň s 50 ďalšími používateľmi algoritmus LinkedIn bude hrať v tvoj prospech a je pravdepodobné, že získaš ohodnotenie „all-star”. Práve takéto profily sú uprednostnené a majú vyšší dosah.
  2. Ak máš zložitejšie meno, ktoré má väčšina problém vysloviť, v mobilnej aplikácií LinkedIn môžeš nahrať svoje meno a ostatní užívatelia si jeho správnu výslovnosť môžu prehrať. Novinkou je, že užívatelia miesto mena nahrávajú krátky úvod alebo ostatných pozdravia.
  3. Na LinkedIn si môžeš vyžiadať odporúčania od svojich kontaktov, ktoré slúžia ako recenzie k tvojej práci alebo osobe. Sám si neskôr vyberieš, ktoré sa ostatným budú zobrazovať a ktoré nie.
  4. Vytvorením osobnej adresy URL môžeš propagovať svoj profil, aby sa lepšie zobrazoval vo výsledkoch vyhľadávania.
  5. Svoje zručnosti môžeš posunúť na level „overené zručnosti”, ktoré o 30 % zvyšujú pravdepodobnosť úspechu. Stačí vyplniť dobrovoľný online test a zdieľať ho na svojom profile.
  6. Keď dokončíš kurz cez LikedIn Learning, môžeš si certifikát z kurzu pridať do svojho profilu, a tak poukázať na svoju vášeň pre rozširovanie vedomostí.
  7. Vo svojom osobnom profile môžeš zdieľať aj multimediálny obsah. Vložené certifikáty, ocenenia, publikácie alebo projekty sa zobrazia v stĺpci na pravej strane profilu LinkedIn.
Certifikát z LinkedIn Learning sa dá vložiť do osobného profilu
Certifikáty z LinkedIn Learning sa dajú jednoducho vložiť do osobného profilu.

Nové LinkedIn funkcie 2022

Sociálna sieť LinkedIn sa snaží podobne ako všetky ostatné stále napredovať, a preto vytvára rôzne nové funkcie a možnosti, aby svojim užívateľom uľahčila a zefektívnila používanie. V roku 2022 pribudli funkcie, ako napríklad triedenie správ, živé vysielanie, titulky pod videami, audio udalosti alebo možnosť pridania webovej stránky do úvodnej časti profilu.

Inteligentné triedenie správ

V aplikácii správy LinkedIn inteligentne pretriedi tvoju poštu tak, že to najdôležitejšie umiestni do kolónky „Focused”. Systém umelej inteligencie berie do úvahy obsah, typ, pripojenie a frekvenciu odosielania. Tak filtruje správy, ktoré označí ako spam, do priečinka „Iné”. Takéto správy sa dajú označiť aj manuálne a presúvať podľa potreby.

Filtrovanie správ delí dôležité správy od spamu
Filtrovanie správ slúži na delenie podľa dôležitosti.

Živé vysielanie a audio udalosti na LinkedIn

V roku 2022 prichádza LinkedIn s možnosťou vysielania naživo priamo v tvojom feede. Ak užívatelia kliknú na tlačidlo „Zobraziť viac”, dostanú sa na profil hostiteľa, kde sa zobrazí úplná udalosť vysielaná live. Novou funkciu sú aj audio udalosti, ktoré sa nachádzajú na stránke „My Network page”. Kliknutím na jednu zo šiestich audio udalostí sa dostaneš priamo na stránku udalosti, kde sa môžeš zúčastniť alebo pripojiť.

Pridanie webovej stránky do úvodnej časti profilu

Akýkoľvek hypertextový odkaz odteraz môžeš pridať do svojho profilu. Či už je to tvoj blog, YouTube kanál alebo čokoľvek, čím sa chceš prezentovať. Na získanie tejto funkcie musíš mať zapnutý „Creator Mode”.

Future of skills – najdôležitejšie pracovné zručnosti

Bezplatný analytický a interaktívny nástroj umožňuje jednoducho identifikovať 10 najdôležitejších zručností v rámci vybranej funkcie alebo odvetvia. Užívatelia LinkedIn využívajú túto funkciu na zdokonaľovanie svojich zručností a prispôsobovanie profilu jednotlivým pozíciám podľa ich cieľov. 

Platforma LinkedIn sa za rok rozrástla o približne 150 miliónov užívateľov a stále rastie. Tvoj LinkedIn profil bude najlepšie fungovať a mať vysoké dosahy, ak vytvoríš dynamickú a vizuálne pôsobivú stránku s kvalitným a zaujímavým obsahom. Ak máš kompletne vyplnený profil a myslíš si, že už pre svoju prezentáciu nemáš čo urobiť, prejdi si profil a skontroluj, či sú všetky polia aktualizované. Raz za čas si zmeň aj profilovú a cover fotografiu, alebo prepíš zopár vecí v popise. 

Hoci LinkedIn nepatrí medzi najpopulárnejšie sociálne siete na svete, v rámci budovania profesionálnych vzťahov je určite platformou číslo jeden. Využívaj ho naplno aj ty, sleduj jeho aktualizácie, aby si mohol napredovať vo svojej kariére.


Zdroje: 

https://www.linkedin.com/pulse/new-linkedin-features-2022-kevin-d-turner/

https://www.linkedin.com/pulse/linkedin-tips-2022-dave-meyer/

https://www.linkedin.com/business/marketing/blog/linkedin-pages/5-non-obvious-ways-to-improve-your-linkedin-company-page 

https://www.linkedin.com/help/linkedin/answer/a554351/how-do-i-create-a-good-linkedin-profile-?lang=en

https://www.linkedin.com/business/sales/blog/profile-best-practices/17-steps-to-a-better-linkedin-profile-in-2017 

https://www.forbes.com/sites/ashleystahl/2022/02/09/5-ways-to-make-your-linkedin-profile-pop-in-2022/?sh=23ae50996124 

https://support.microsoft.com/sk-sk/office/naj%C4%8Dastej%C5%A1ie-ot%C3%A1zky-o-linkedin-v-aplik%C3%A1ci%C3%A1ch-spolo%C4%8Dnosti-microsoft-e8111292-6b04-422a-abed-803468c6c96d 

https://podnikam.sk/ako-si-vytvorit-dobry-profil-na-linkedin/

https://www.grafton.sk/sk/pre-uchadzacov/karierna-zona/socialne-siete/navod-ako-sa-zaregistrovat-a-vyplnit-profil-na-linkedin 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *