Bez ohľadu na to, či počas „Čierneho piatku“ nakupujete alebo predávate, obchodníci po celom svete oslavujú spolu s vami. Ceny sa znižujú v kamenných predajniach, no akciové ponuky neobídu ani e-shopy. Malé a stredne veľké biznisy, ktoré sa do Black Friday zapoja, môžu očakávať zvýšenie predajov aj po skončení zľavového ošiaľu.

Black Friday a Cyber Monday menia pravidlá

Od 80. rokov minulého storočia označuje výraz Black Friday veľký nákupný víkend. Dostal sa k nám z USA, kde je tradične oslavovaný deň po Dni vďakyvzdania. Cyber Monday vznikol v roku 2005 a jeho cieľom bolo ponúknuť zákazníkom zľavy v online obchodoch. Tešili sme sa naň pondelok nasledujúci po Black Friday, ale pravidlá sa menia rýchlo. Zľavy s nálepkou Black Friday môžeme vidieť aj v e-shopoch, dokonca už od štvrtého novembrového štvrtka.

Viac než len dva dni

Drvivá väčšina obchodníkov ponúka lákavé zľavy dlhšie, než iba dva dni v roku. Cyber Monday začína pre mnohých už v októbri a pretrváva do januára. Koniec roka, obdobie pred vianocami a tesne po nich predstavuje spoľahlivý nárast predaja. Ľudia nakupujú viac, no zároveň hľadajú najvýhodnejšie ponuky. V Amerike to platí rovnako, ako u nás. Obchody sa tak predbiehajú v tom, kto začne so zľavami skôr, v predajniach aj online.

Alza Black Friday
Niektoré obchody využívajú Black Friday akcie počas celého roka.

Predávate? Pripravte sa na úspech

Ak plánujete predávať online, na Black Friday a Cyber Monday by ste sa mali pripravovať už teraz. Malé aj veľké firmy súperia o zákazníkov, ktorí v e-shopoch lovia vianočné darčeky pre blízkych, ale aj výhodné zľavy na elektroniku a nábytok. Neočakávajú iba nízke ceny, ale aj kvalitu produktov, ktoré kupujú.

Naplánujte akcie a zľavy na produkty

Podľa The Balance priemerné zľavy v tomto období predstavujú 20 % v kamenných predajniach, pričom v e-shopoch sa šplhajú až do výšky 24 %. Trvajú počas celého týždňa a cez víkend stúpajú až na 37 %. Zákazníci očakávajú, že ušetria aspoň 20 %, pričom budú mať na výber produktov dostatok času, minimálne jeden týždeň.

Pri plánovaní zníženia cien zvážte vaše doterajšie zisky. Ktoré z produktov sú najpredávanejšie a ktoré z nich budú ľudia kupovať v tomto období? Zľavy, ktoré ponúknete, musia konkurovať iným obchodníkom, takže dávka kreativity je na mieste. Ponúknete vyššiu zľavu na vybrané produkty, alebo na celý sortiment počas jedného dňa?

Online nakupovanie
Zákazníci sú na zľavy pripravení, očakávajú kvalitné produkty a rýchle dodanie.

Pozor na načasovanie vašich zliav

Z analytík zistite, kedy ľudia navštevujú váš e-shop v najväčšom počte. Veľké firmy sústredia najvýhodnejšie akcie na skoré rána a neskoré večery, poobede majú zákazníci viac času na spoznávanie menších obchodov. S najväčšími zľavami počkajte do doby, keď bude na vašej stránke najviac nakupujúcich. Aby ste nestratili prehľad o tom, aké zľavy ponúkate, zaznačte ich do tabuľky. Údaje zozbierané za niekoľko rokov vám prezradia, ktoré akcie sú pre váš biznis najprínosnejšie.

Oplatí sa doprava zadarmo pre e-shop?

Poštovné alebo doprava zadarmo poteší každého zákazníka, hlavne počas predvianočných nákupov. Zvážte preto aj túto možnosť. Ak tak nerobíte po zvyšok roka, ponúknite zákazníkom dopravu zadarmo po dosiahnutí určitej výšky nákupu, alebo dopravu zadarmo na všetok sortiment v limitovanom čase.

Ak je táto výhoda pre vás finančne neúnosná, poštovné môžete znížiť, alebo kupujúcim ponúknuť darčekové balenie. Dôležité je informovať zákazníkov o tom, kedy môžu objednaný produkt očakávať. Začiatok decembra je známy dlhšími dodacími lehotami, no ak dokážete garantovať doručenie pred vianocami, budete vo výhode.

Ako na to s marketingom

Možno vás prekvapí, že aj zľavy treba vedieť predať. Zákazníci sa na Black Friday a Cyber Monday pripravujú rovnako ako vy a väčšie investície majú vopred naplánované. Black Friday je sám o sebe marketingovou stratégiou, ale využíva ju veľké množstvo predajcov, čím stráca svoju silu.

Svojich zákazníkov informujte o tom, že akciové ceny uvidia aj vo vašom e-shope, napríklad prostredníctvom sociálnych sietí. Počas platnosti zliav prispôsobte tomuto obdobiu aj svoj web, a to lákavým bannerom, tematickým obsahom alebo špeciálnym výberom zľavnených produktov. Ponúknuť môžete aj darčekové karty, 3 produkty za cenu 2 alebo množstevné zľavy (pokiaľ to vaše e-shopové riešenie umožňuje). Všetky akcie propagujte na svojom e-shope.

Vyhnite sa technickým chybám

Pred spustením akcie skontrolujte produkty na sklade a dostupnosť produktov u dodávateľa. Aktualizujte svoje produkty, ich fotografie, popisy a dostupnosť. Overte si aj rýchlosť vašej stránky a objem návštevníkov, ktorý unesie. Preverte, či proces objednávky funguje správne, od platobnej brány až po zasielanie automatických e-mailov. Na zvýšenie predajov by mali byť pripravení aj vaši zamestnanci.

Ak zákazníkom ponúknete očakávané zľavy a dobre načasovaný e-commerce marketing, na vašom e-shope bude koncom novembra zaručene rušno.

Nezabúdajte na to, že výsledky závisia od konkrétneho sektoru podnikania, cieľovej skupiny vašich zákazníkov a typu produktov, ktoré predávate. Aby ste posilnili predaje v ďalšom roku, ponúknite zákazníkom zľavový kód k objednávke. Nezabúdajte ani na remarketing a pokračujte v zacielení všetkých ľudí, ktorí váš e-shop navštívili.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *