Prehľad sociálnych sieti vhodných pre váš biznis

Madviso Madviso

Sociálne siete už nejakú dobu neslúžia iba na kontakt v rámci nášho osobného života. Dnes už spájajú nielen vzdialených priateľov a príbuzných, ale aj firmy so zákazníkmi, poskytovateľov služieb s ich klientmi alebo začínajúce startupy s potenciálnymi sponzormi a investormi. Sociálne siete sú jednoducho pre každý typ podnikania a pre každé trhové odvetvie. Pri výbere konkrétneho komunikačného kanála vhodného pre komunikáciu vašej firmy je však potrebné zvážiť niekoľko faktorov, ako aj práve charakter vášho podnikania.

Podstatným faktorom pri výbere komunikačného kanála aj vaša cieľová skupina, ciele, ktoré ste si ako firma vytýčili, typ obsahu, ktorým chcete komunikovať, ale napríklad aj činnosť konkurencie na sociálnych sieťach. Okrem toho je vhodné si vo vzťahu k cieľom firmy premyslieť aj to, aké metriky ponúka daná sociálna sieť a či je schopná poskytnúť firme relevantné dáta.

Podstatné však je aj to, že pri prezentácii na sociálnych sieťach nie je podnik nijako obmedzený, čo znamená, že môže pôsobiť na viacerých sociálnych sieťach súčasne a spravovať tak svoje účty na každej z nich podľa svojich potrieb a cieľov. Na každej z nich je možné nájsť jedinečných zákazníkov a komunikovať jedinečným spôsobom.

Sociálne siete pre biznis

Aké sociálne siete v roku 2025 fungujú

Podľa prieskumu agentúry Go4insight z roku 2024 využíva sociálne siete až 86% obyvateľov Slovenska, pričom najpopulárnejšou sociálnou sieťou Slovákov ostáva Facebook, ktorý je obľúbený až u 60% obyvateľstva, a to naprieč všetkými generáciami. Za ním nasleduje YouTube, Instagram a TikTok. Preto, či už hľadáte nových zákazníkov alebo budujete svojej značke imidž, vaše publikum nájdete na sociálnych sieťach. Ak plánujete využiť sociálne siete pri svojom podnikaní, môžete si vybrať z týchto sociálnych sietí:

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • TikTok
  • Twitter
  • Pinterest
  • Youtube

Vybrať si, samozrejme, môžete aj z iných sociálnych sieti, ako sú Reddit, Telegram, Snapchat a iné. Sociálne siete uvedené v zozname sú však na Slovensku najpoužívanejšie, preto, ak sa váš podnik zameriava na slovenský trh, odporúčame vám vybrať si jednu zo spomínaných platforiem. Pokiaľ sa neviete rozhodnúť, na ktorej sociálnej sieti by ste chceli so svojou firmou pôsobiť, prečítajte si, ktoré hlavné faktory treba vziať do úvahy pri výbere firemných sociálnych sietí.

Výber vhodných platforiem vzhľadom na váš druh podnikania

Kľúčovým faktorom pri výbere sociálnej siete vhodnej pre vašu firmu je charakter vášho podnikania, teda typ podniku a odvetvie, v ktorom vaša firma pôsobí. Kým pre malých alebo lokálnych podnikateľov bude vhodnejší Facebook vďaka svojej širokej základni ľudí a možnostiam cieleného nastavenia reklám, pre svetové korporácie bude vhodnejší skôr LinkedIn alebo Twitter, ktoré sú vo všeobecnosti považované za profesionálnejšie platformy. Ak je však predmetom podnikania umenie, móda, lifestylové riešenia alebo iný predmet podnikania, kde je podstatná vizuálna stránka, vhodnou bude vizuálne orientovaná platforma ako je Instagram alebo Pinterest. Pokiaľ ale cielite na mladšie publikum a vaša komunikácia je menej formálna, ideálny bude TikTok.

Ako sme už spomínali, žiadna firma nie je obmedzená na výber jednej sociálnej siete. V mnohých prípadoch je kombinácia komunikačných kanálov nielen možná, ale priam žiadaná. Rovnako, ako môže mála lokálna reštaurácia cieliť reklamy na Facebooku pre obyvateľov svojho mesta, tak môže na Instagrame oslovovať milovníkov jedla z celého Slovenska alebo foodblogerov, ktorých pri návšteve vášho podniku môžete požiadať o hodnotnú recenziu.

Cieľová skupina pre reklamné kampane a tvorbu obsahu

Cieľová skupina je pri výbere vhodného kanála ďalším veľmi dôležitým faktorom. Cieľová skupina určuje demografické údaje vášho cieľového publika, teda akého pohlavia, veku alebo vzdelania sú vaši zákazníci, odkiaľ pochádzajú a čomu sa venujú. Tento bod treba vziať do úvahy pred výberom sociálnej siete na prezentáciu firmy, pretože aj sociálne siete sa už vyvinuli do štádia, v ktorom je možné pozorovať rozdiely medzi jednotlivými platformami.

Facebook oslovuje široké generačné spektrum používateľov, zatiaľ čo Instagram alebo TikTok sú platformy určené mladším generáciam. Preto je potrebné intenzívne zvážiť, ktoré sociálne siete sú vhodné pre vaše podnikanie a pomôžu vám ho rozvíjať.

Analýza konkurencie na sociálnych sieťach

Pred výberom komunikačnej platformy pre váš biznis by ste si určite mali vyhradiť čas na analýzu konkurencie. Nielenže zistíte, aké sociálne siete využívajú vaši konkurenti, ale môžete sledovať aj to, na ktorých sieťach sú ich zákazníci najaktívnejší, na základe reakcií publika zistíte, aký typ obsahu je pre ich zákazníkov najprínosnejší, ale tiež sa môžete inšpirovať pri tvorbe stratégií alebo naopak, identifikovať ich slabé a zanedbávané oblasti prezentácie na sociálnych sieťach, čo vám dáva konkurenčnú výhodu.

Ktoré sociálne siete sú to pravé pre vaše podnikanie?

Sociálne siete

Facebook

Facebook je na Slovensku najpoužívanejšia a najobľúbenejšia sociálna sieť. Poskytuje pokročilé možnosti pri cielení reklám vrátane retargetingu, prehľad dát a údajov z reklamných kampaní, a jeho veľkou výhodou je možnosť spustenia reklamy aj s nižším rozpočtom.

Táto platforma je vhodná najmä pre B2C segment, teda pri predaji tovarov a služieb konečnému spotrebiteľovi, ale aj pre malé miestne podniky vďaka možnosti cielenia na lokalitu. Vďaka týmto funkciám je ideálny aj pre neziskové organizácie alebo komunitne zamerané projekty. Jeho prednosťou je široké spektrum používateľov rôznych generácií a možnosti dôkladného cielenia reklám.

Instagram

Instagram je predovšetkým vizuálne orientovaná platforma, preto by tu určite nemali chýbať módne značky, cestovné agentúry a prepravcovia, umelci, dizajnéri, ilustrátori, ale napríklad aj gastronomické podniky, ktoré si dávajú záležať na vizuálnej stránke pokrmov. Okrem toho je platforma vhodná aj pre predajcov lifestylových produktov alebo poskytovateľov estetických a kozmetických úprav. Práve vďaka svojej vizuálnej stránke a estetickému obsahu z rôznych sfér je Instagram najobľúbenejšou platformou u mladých ľudí do 27 rokov.

LinkedIn

LinkedIn sa vyznačuje svojou úrovňou profesionality, preto je vhodná pre budovanie vzťahov na profesionálnej úrovni a na B2B komunikáciu. Umožňuje kontakt s odborníkmi z rovnakej sféry, ale tiež dáva firmám príležitosť nájsť ideálneho obchodného partnera a efektívne naberať kvalifikovaných zamestnancov.

TikTok

TikTok je platforma určená predovšetkým mladšej generácii, a jej odbornosť oproti LinkedIn rapídne klesá. Je to preto, že táto platforma je určená skôr na neformálnejšiu komunikáciu, zatiaľ čo zvýšený dôraz kladie na kreativitu a virálnosť obsahu. Sociálnu sieť TikTok by mali využiť predovšetkým také značky, ktorých cieľovú skupinu tvorí najmä mladšie publikum. Výhodou je možnosť naozaj rýchleho zviditeľnenia sa prostredníctvom trendov a tvorby virálneho obsahu.

Twitter (X)

Táto platforma je vhodná najmä na rýchle šírenie aktualít, informácií, správ, prípadne na zdieľanie názorov a diskusie ohľadom rôznych spoločenských tém. Vo veľkom ju využívajú spravodajské a mediálne agentúry, ale aj verejne známe osoby ako politici či majitelia firiem. Na Twitteri určite nájdete aj veľké technologické korporácie či startupy, prípadne veľké značky so silnou identitou, ktoré chcú komunikovať novinky z prostredia firmy.

Pinterest

Rovnako ako Instagram, aj Pinterest je platforma zameraná predovšetkým na vizuál a estetiku. Pre mnohé firmy, podniky aj jednotlivcov slúži ako studňa inšpirácií čo sa týka vizuálnej stránky. Inzerciu reklám na Pintereste začalo v poslednom období využívať veľa značiek, pričom podobne ako pri Instagrame, väčšinou ide o značky, ktoré kladú dôraz na vizuálnu stránku. Výhodou je cielenie reklám podľa záujmov zákazníka.

YouTube

YouTube je platforma, kde je vďaka videám dlhšieho formátu možné tvoriť hodnotný obsah. Kým kedysi sme YouTube poznali ako médium s hudbou a zábavnými videami, dnes je bežné, že si tu značky budujú svoje podnikanie napríklad prostredníctvom videoprezentácie produktov. Potenciálny zákazník tak môže vidieť produkt priamo pri používaní, prípadne si nájsť videonávod na použitie produktu.

Buďte viditeľný na sociálnych sieťach

Sociálne siete dnes už tvoria neoddeliteľnú súčasť marketingu každého úspešného podniku, a na biznis firiem majú veľký vplyv. Poskytujú efektívny a finančne nenáročný spôsob, ako zviditeľniť značku, osloviť svoje cieľovú skupinu a budovať vzťahy so zákazníkmi či biznis partnermi.

Okrem možnosti priamej a rýchlej komunikácie poskytujú tiež možnosť okamžitej spätnej väzby, a podporujú rast predaja a návštevnosť webu cez cielené kampane. Ponúkajú nástroje na sledovanie a zber cenných dát, na základe ktorých plnia vytýčené ciele a nastavujú ďalšie. Sociálne siete poznajú preferencie vašich zákazníkov, čo vám pomáha ich osloviť efektívnejšie a prispôsobiť stratégie komunikácie.

Pre budovanie modernej a úspešnej značky sú sociálne siete nevyhnutné. Ponúkajú pre firmy veľa výhod v podobe rôznych funkcií a nástrojov zameraných na rozvoj podnikania, no pred prezentáciou značky na sociálnych sieťach je nutné dobre zvážiť, čo od činnosti na sociálnych sieťach očakávate, a tomu tiež prispôsobiť výber komunikačných kanálov pre váš podnik.

BLOG

Podobné články

Kontakt

Zaujali vás naše služby?

Máte otázky, záujem o úvodnú konzultáciu či cenovú ponuku? Radi vás privítame u nás v kancelárii na Leškove 8, alebo si dohodneme stretnutie online.

Prvá konzultácia je zadarmo.

Kontaktujte nás