Neodmysliteľnou súčasťou online marketingu je strategická tvorba obsahu. Blogové články zobrazené vo vyhľadávačoch, zdieľané na sociálnych sieťach alebo spomenuté na inom webe zvýšia návštevnosť vašej stránky. Ako pripraviť obsah, ktorý budú ľudia čítať aj o niekoľko rokov?

Nadčasový obsah dlhodobo generuje zisk

Cieľom každej obsahovej stratégie je propagácia produktu, služby, alebo osobnej značky. Ako získať čo najviac ľudí, ktorí navštívia vašu stránku, oboznámia sa s vašimi produktmi a nakúpia u vás? Tvorbou obsahu, ktorý bude potenciálnych zákazníkov zaujímať nielen dnes, ale aj o niekoľko mesiacov.

Kvalitný evergreen obsah sa nestratí vo výsledkoch vyhľadávania a neprestane byť čítaný ani zdieľaný. Pre návštevníkov vašej stránky bude vždy užitočný a radi sa k nemu vrátia. Efektívny evergreen obsah prináša výsledky aj bez platenej propagácie.

Obsahová stratégia založená na aktuálnych trendoch môže byť efektívna, no vyžaduje oveľa viac času a pohotovosti. Články, ktoré časom stratia svoju hodnotu je nutné nahrádzať novými. Evergreen obsah zvyšuje návštevnosť vašej stránky aj bez toho, aby ste písali a publikovali nové články.

Rast návštevnosti v google
Vďaka výberu správnej témy bude článok generovať pasívny zisk aj bez reklamy.

Prečo populárny obsah nefunguje rovnako?

Nasledovanie horúcich noviniek a trendov pri tvorbe obsahu môže prilákať veľké množstvo čitateľov. Ak v pravý čas úspešne spracujete tému, ktorá vašu cieľovú skupinu mimoriadne zaujíma, návštevnosť webu sa nárazovo zvýši. Pár dní vysokej čitateľnosti ale ubehne rýchlejšie, než si myslíte. Žiaden virál predsa netrvá večne.

Príklad: Jana prevádzkuje svadobný salón. Hľadá spôsob, ako pomocou obsahu na svojom webe odprezentuje ponuku svadobných šiat. Vie, že známa slovenská herečka mala svadbu iba pred dvomi dňami. Napíše teda článok, v ktorom okomentuje šaty známej herečky a pripojí odkaz na šaty zo svojho salóna, ktoré vyzerajú podobne. Článok prečíta množstvo ľudí a niektorí z nich využijú Janine služby. Po mesiaci už ale článok nie je aktuálny, herečkinu svadbu nikto nevyhľadáva a článok nemá nových čitateľov. Jana tak musí vymyslieť nový obsah, ktorý opätovne priláka ľudí na jej stránku.

Ako vytvoriť nestarnúcu obsahovú stratégiu

Ak sa spoločnosť rozhodne využiť content marketing na propagáciu svojich produktov, stojí pred veľkou výzvou. Aké témy čitateľov zaujmú, koľko času zaberie ich spracovanie a ako sa nestratiť v množstve konkurenčných stránok s podobným obsahom? Pri tvorbe content stratégie nezabúdame na 4 základné body:

  • Obsah je publikovaný pravidelne – hluché týždne odradia čitateľov, ktorí váš web navštevujú pravidelne
  • Obsah je vyhľadávaný potenciálnymi zákazníkmi – držíme sa záujmov cieľovej skupiny, odpovedáme na ich otázky, radíme
  • Obsah je v súlade s identitou značky – týka sa našich služieb a produktov, s čitateľmi komunikuje konzistentným jazykom
  • Obsah je optimalizovaný pre vyhľadávače – využívame SEO nástroje, volíme vhodné kľúčové slová a formátovanie

Tieto body odškrtávame pri každom článku, bez ohľadu na to, či je téma populárna, alebo udržateľná. V čom teda spočíva kvalita obsahu, ktorý zostáva dlhodobo aktuálny?

Výber správnej témy

Zatiaľ čo firmy vidia obsahovú stratégiu ako reklamnú plochu určenú na prezentáciu svojich služieb, ich zákazníci od textu očakávajú čosi viac. Úlohou populárnych tém je prinútiť čitateľa, aby vašu stránku navštívil, napríklad prostredníctvom šokujúceho (aj keď mierne zavádzajúceho) titulku. Evergreen téma odpovie čitateľovi na otázku, ponúkne novú informáciu, vyrieši problém, priblíži konkrétnu udalosť či fenomén. Nepodlieha svetovým ani lokálnym trendom. Nadčasové témy je možné objaviť v každom sektore podnikania.

Príklad: Jana sa rozhodla, že na prezentáciu svojho svadobného salóna využije evergreen obsahovú stratégiu. Zistila, že kľúčové slovo “svadobné šaty čipkované” pravidelne vyhľadáva veľké množstvo ľudí. Sama vie, že pre čipkované šaty sa rozhodne veľa žien. V článku spomenie, aké doplnky a účesy sa k týmto šatám hodia a čitateľov odkáže na produktovú kategóriu “čipkované šaty”. Aj po 14 mesiacoch získava článok nové čitateľky, ktoré sa rozhodnú vybrať si šaty z Janinho salóna.

Analýza kľúčových slov

Množstvo slov a fráz, ktoré vo svojom obsahu využijete, pravdepodobne poznáte už teraz. Spravidla ide o veci, ktoré by ste vyhľadali vy sami. Začnite hlavným slovom, napríklad typom vášho produktu, a zamyslite sa nad tým, aké frázy spojené s týmto slovom vaši zákazníci vyhľadávajú.

Vyhľadávanie kľúčových slov
Pri tvorbe obsahu je dôležité vedieť, aké slová ľudia vyhľadávajú.

Pre úspešné zacielenie kľúčových slov ideálne použiť nástroj na ich vyhľadávanie. Začať môžete priamo vo vyhľadávači, vďaka funkcii Google Suggest. Po vyhľadaní slova google zobrazí “vyhľadávania súvisiace s výrazom x” (obvykle na konci stránky). Takto zistíte, o aké informácie má záujem veľký počet ľudí.

Ďalším šikovným pomocníkom je Google Keyword Planner. Ten vám ukáže mesačný objem vyhľadávaní vami zadaného slova, súvisiace kľúčové slová, aj mieru konkurencie. Tá vypovedá o počte stránok, ktoré vo svojom obsahu používajú rovnaké kľúčové slová. Najlepšie sú tie slová, ktoré majú pomerne veľký počet vyhľadávaní, no nie príliš silnú konkurenciu.

Existuje množstvo programov a nástrojov, ktoré analyzujú kľúčové slová podľa základnej frázy, alebo URL vášho webu. Medzi bezplatné možnosti patrí Google Trends, Google Correlate alebo Keywords Everywhere.

príklad vyhľadávania kw
Pri vyhľadávaní vhodnej témy používame nástroje na vyhľadávanie kľúčových slov a fráz.

Kvalita spracovania

Zatiaľ čo virálne témy prichádzajú a odchádzajú aj s gramatickými chybami, zlým formátovaním a nepeknými obrázkami, pri tvorbe nadčasovej content stratégie treba myslieť na vysokú kvalitu spracovania obsahu. Okrem správnej gramatiky a štylistiky hovoríme aj o využívaní podnadpisov, odkazov a kľúčových slov.

Aktualizácia obsahu

Aj témy, ktoré budú vždy aktuálne, potrebujú z času na čas oprášiť. Začali ľudia vyhľadávať relevantný obsah pomocou iných slov a fráz? Pridali ste na stránku ďalší obsah, na ktorý je v článku vhodné odkázať? Zmenili sa zákony alebo nariadenia? Myslite na to, že ak obsah neustále privádza nových návštevníkov na vašu stránku, mal by byť pravidelne aktualizovaný.

Nemáte na to všetko čas? Prečítajte si našu prípadovú štúdiu Ako sme zvýšili organickú návštevnosť eshopu za rok o 1430 %. Radi vám pomôžeme s tvorbou efektívnej obsahovej stratégie či s optimalizáciou stránky pre vyhľadávače.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *