Email marketing a jeho skrytý potenciál

Madviso Madviso

Ak vlastníte eshop, určite neustále riešite otázku, ako sa dostať do povedomia vašich potenciálnych klientov. Dôležitá je však aj starosť o pravidelných zákazníkov. Mali by ste im priebežne dávať na známosť, čo nové sa nachádza na vašej stránke, aké akcie momentálne u vás prebiehajú a takisto by ste ich mohli z času na čas potešiť personalizovanou správou. Všetky podobné záležitosti sa riešia v rámci email marketingu. V najbližšom období by sme vás radi hlbšie oboznámili práve s touto problematikou.

Menší podnikatelia službu email marketingu využívajú len zriedka, pretože si dostatočne neuvedomujú jeho silu. V návratnosti investícií môže dokonca prekonať aj financovanie SEO a správy sociálnych sietí. Viacerí ľudia si ešte stále myslia, že newsletter je synonymom pre SPAM, čiže nevyžiadanú poštu. Nie je to však pravda, veľa zákazníkov ponúka svoje emailové adresy s plným záujmom o novinky vo vašom podnikaní. Akými spôsobmi môžete získavať nových zákazníkov si bližšie popíšeme v ďalších článkoch, nakoľko práve hľadanie tej najoptimálnejšej cesty býva kľúčovým problémom mnohých firiem a spoločností.

V čom sa skrýva sila email marketingu

Tento druh komunikácie patrí do formy priameho marketingu, pretože medzi sebou komunikujú priamo predávajúci a potenciálny zákazník. Aby vaše maily nekončili v priečinku SPAM, potrebujete mať v prvom rade od používateľa adresy povolenie vo forme prihlásenia sa na odber vašich noviniek. Získavanie adries bez súhlasu majiteľov je trestné. Aj legislatíve mailingu sa budeme ešte bližšie venovať v ďalších článkoch. Ľudia sa prihlasujú, pretože chcú od vás získavať užitočné informácie. Znamená to, že sa vám podarilo získať si ich dôveru, pracujte s ňou veľmi opatrne. Nesmiete ich každý deň bombardovať obrovským množstvom správ o tom, že majú u vás nakupovať, takto ich veľmi rýchlo stratíte. Ponúkajte ľuďom relevantné informácie v správnom pomere a buďte si istí, že vás budú mať radi.

Výhody newsletterov

  • Email používa takmer každý bez ohľadu na vek. Je to nepochybne najrozšírenejší druh online komunikácie. Pre väčšinu pracujúcich ľudí je to práve kontrola emailov, čo urobia ako prvé hneď po príchode do práce. Vďaka smartfónom či tabletom si ľudia prezerajú maily už aj viackrát počas dňa. Používajú ich na súkromnú i pracovnú komunikáciu.
  • V porovnaní s televíziou, rádiom, či inými komunikačnými kanálmi, náklady na email marketing patria k tým najnižším.
  • Cieľové publikum si vás už vopred dobrovoľne vybralo. Zatiaľ čo SPAM predstavuje neželanú poštu, o newsletter prejavil záujem samotný zákazník. A keďže je tento druh reklamy vyžiadaný, má aj oveľa väčší efekt.
  • Podľa viacerých výskumov má email marketing vysokú návratnosť z pohľadu investovaných prostriedkov. Email je práve pre eshopy jeden z najlepších online sales kanálov.

Dôležitá je vždy aktuálna databáza

Mať databázu emailov ľudí, ktorí sa o vás zaujímajú, je neskutočná moc, ktorú si podnikatelia často neuvedomujú. Máte nad ňou totiž úplnú kontrolu. Google a bohužiaľ aj Facebook podnikajú mnohé kroky pre zvyšovanie svojich ziskov. Určite ste si všimli, že čím ďalej, tým viac výsledkov vo vyhľadávači patrí plateným odkazom. Takisto je to viac než podozrivé, že hoci pribúda na Facebooku neustále viac a viac používateľov, dosah príspevkov sa neustále znižuje. Ak však máte k dispozícii svoju vlastnú databázu stoviek ľudí, môžete si byť istí, že akonáhle im dáte o sebe vedieť prostredníctvom emailu, určite dostanete aspoň nejakú odozvu. O datábázu kontaktov sa musíte neustále starať. Aj o tejto problematike si napíšeme viac v nasledujúcom období. Pokiaľ totiž váš newsletter pošlete na neexistujúce či neaktívne adresy, zvyšuje sa pravdepodobnosť, že skončíte v spamovej pasci, čím zahodíte celú vašu prácu priamo do koša.

Často rozhoduje formát

Čitatelia vašich mailov sa prihlasujú na internet z rozličných platforiem, a to treba mať na pamäti pri tvorbe newsletterov neustále. Kedysi sa formáty mailov rozdelovali na plain text a HTML text, kedy prvá možnosť bola pre predplatiteľov, ktorí zvyknú čítať správy offline alebo si ich dokonca vytlačia na papier. V dnešných časoch sa formáty týkajú najmä príloh a obrázkov, pretože každý predpokladá, že v online svete pracujete bežne a neustále. Stále však existujú niektoré formáty obrázkov, ktoré sa nemusia zobrazovať konečnému používateľovi správne. Obrázky sú skvelý spôsob, akým môžete zaujať. Nesmú byť priveľké, pretože by sa zákazníkom nemuseli načítať správne. Najoverenejšie formáty sú stále JPG, PNG a GIF. Pozor dávajte na Outlook, v ňom sa GIF obrázky neanimujú. Outlook umožňuje len zobrazenie prvého framu, preto pre takýchto používateľov umiestnite do vášho GIF-ka to najdôležitejšie hneď do úvodu, inak tieto informácie neuvidia.

Ako predávať pomocou emailov

Väčšina podnikateľov a eshopov len veľmi ťažko nachádza balans medzi tým, ako ľudí zaujať, niečo im ponúknuť a neznechutiť ich. Ak budete neustále posielať len správy typu „Akcia! Nakúpte teraz!“, veľmi rýchlo prestanú byť vašimi odberateľmi. Ľudia sa neprihlásili preto, že chcú byť bombardovaní reklamou, chcú relevantné informácie o tom, že máte nový článok na blogu, aké rady a tipy odporúčate, že organizujete nejaké stretnutie a podobne. Samozrejme, aj reklama z času na čas tu má svoje miesto. Musíte však neustále dávať pozor na to, či ľudia dostávajú to, čo naozaj chcú. Hlavne na nich netlačte, skúste sa pripomínať menej okato, ľudia nemajú radi, keď im dačo chcete predať, musia prísť sami na to, že niečo chcú. Alebo v nich aspoň tento pocit vyvolajte.

Zlaté pravidlá email marketingu

  • Nezahlcujte ľuďom stránky spamom. Nikdy neposielajte poštu niekomu, kto o ňu neprejavil záujem. Šanca, že by ste takto mohli uspieť, je mizivá. Takýto ľudia si vás skôr zapamätajú ako otravnú firmu a odsúdia vás bez toho, aby vás hlbšie spoznali. Takisto neposielajte správy každý deň, prípadne sa skúste svojich odberateľov spýtať, aká periodicita by im vyhovovala najviac.
  • Ľudia sa môžu bez problémov odhlásiť. Neskrývajte tlačidlo na odkaz na odhlásenie z odberu vašich noviniek. Mal by byť vždy viditeľný. Aj samotné odhlásenie by sa malo dať uskutočniť najlepšie jedným kliknutím.
  • Predmet mailu je niečo ako titulok. Musí byť jasný, stručný a zrozumiteľný, aby ľudí inšpiroval k tomu, aby si váš email otvorili.
  • Nepoužívajte caps lock, ľudí to môže znervóznieť alebo vystrašiť.
  • Rozpovedze príbeh a buďte svojskí. Hľadajte neustále nové spôsoby, ako sa odlíšiť od vašej konkurencie.
  • Využívajte nápadité obrázky. Kto povedal, že newsletter sa musí skladať len z nudných obrázkov na bielom pozadí? Vyskúšajte použiť napríklad gifká.
  • Buďte nápomocní. Budujte so svojimi zákazníkmi vzťah, ponúkajte im rady, informujte ich o vašich nových článkoch a snažte sa odpovedať na ich problémy.
  • Starajte sa o svojich zákazníkov a z času na čas ich prekvapte. Email s personalizovanou správou priamo pre konkrétneho človeka je skvelý spôsob, ako si získate ľudí na svoju stranu. Zablahoželajte im k meninám, ponúknite im z času na čas nejakú zľavu za vernosť a podobne.

Správne využívaný email marketing je úspešný nástroj vašej propagácie. Skúste sa zamyslieť, či ho nechcete začať využívať aj vy. Budovanie dobrých vzťahov so zákazníkmi je totiž jedna z najdôležitejších vecí nie len v online podnikaní. Naučte sa ju plne využívať aj vďaka nám.

BLOG

Podobné články

Kontakt

Zaujali vás naše služby?

Máte otázky, záujem o úvodnú konzultáciu či cenovú ponuku? Radi vás privítame u nás v kancelárii na Leškove 8, alebo si dohodneme stretnutie online.

Prvá konzultácia je zadarmo.

Kontaktujte nás