Eshopy bojujú s mnohými problémami. Či už sú to nedostatky v rámci dostupnosti produktov alebo informácií pre potenciálneho zákazníka, ktorý hľadá produkt vo vyhľadávači. Pripravili sme pre vás kroky, vďaka ktorým nezabudnete na potreby zákazníka či správnu optimalizáciu pre vyhľadávače.

V našom článku by sme radi priniesli základný ecommerce checklist pre optimalizáciu, aby ste mohli s novým alebo rozbehnutým eshopom uspieť v konkurenčnom boji. Nasledovné kroky sú zaujímavé pre marketérov, ale aj menších podnikateľov, ktoré si pravujú eshop sami. SEO je dlhodobá aktivita, ktorej by sa mal venovať odborník, aby priniesla reálne viditeľné výsledky. Základné úpravy webu viete zvládnuť aj vy sami.

Cieľom každého webu by malo byť čo najlepšie umiestnenie v organickom vyhľadávaní vo vyhľadávači Google alebo Bing. Väčšina preklikov je umiestnená práve na organické výsledky vyhľadávania. Tie patria medzi neplatené výsledky a tvoria takmer 95%. Iba 5% zo všetkých preklikov smeruje na reklamy. 

Umožniť každému ľahko nájsť v organickom vyhľadávaní to, čo hľadá, je kľúčovou úlohou každého eshopu a teda aj jeho optimalizácie. Takýmto spôsobom viete jednoducho zvýšiť návštevnosť webu alebo eshopu. Potom návštevníka webu stačí previesť nákupným procesom a splniť spokojnosť oboch strán. Základom je prehľadnosť a spokojnosť zákazníka.

Správna cieľová skupina

Každý majiteľ ecommerce má produkty alebo služby, ktoré predáva. V prípade marketingových aktivít nie je naším cieľom na web prilákať celé Slovensko. Bolo by to drahé a zároveň neefektívne. Kľúčové je dostať ku vám len tú cieľovú skupinu, ktorá sa o produkty bude zaujímať. To jednoducho vyriešime tým, že si definujeme, kto je naša cieľová skupina.

Okrem veku či pohlavia potrebujeme vedieť:

  • Kde sa nachádza naša cieľová skupina?
  • Čo robí?
  • Ako dlho to robí?
  • Kde býva?
  • Čo nakupuje?
  • Aký má príjem?

Na základe zodpovedania týchto otázok môžeme prispôsobiť naše marketingové aktivity, ale aj SEO či tvorbu obsahu. Cieľovú skupinu musíme spojiť s našimi produktamitémami, ktoré ich môžu zaujímať.

Produktové texty a fotky

Na internetovom obchode sú v rámci obsahu základom produktové texty. Veľa eshopov na Slovensku žiadne produktové texty nemá alebo ich má vypracované len veľmi povrchne, a to je obrovská chyba. Ak investujeme peniaze do marketingu a nemáme top produkty alebo fotky, ani naše aktivity nebudú mať dostatočný efekt. Akýkoľvek eshop, ktorý to myslí s predajmi online vážne, sú nevyhnutné dobre nafotené produkty a skvelé texty, ktoré sú optimalizované pre vyhľadávanie. To všetko má výrazný podiel nielen na kovnerznom pomere ale aj na výsledkoch vyhľadávania.

Technické riešenie

Tak, ako by ste zabezpečili kamennú predajňu, aby do nej nepršalo, je potrebné dať dokopy aj váš web. Je to možné urobiť cez audit webu, ktorý odhalí všetky dôležité nedostatky. Ak ich odstránite hneď na začiatku, môžete sa naplno venovať marketingovým aktivitám, ktoré budú mať takto oveľa lepšiu návratnosť. Technické riešenie eshopu je naozaj dôležité, a preto sa nezabudnite poradiť s odborníkom pri zhodnotení aktuálneho stavu a návrhu krokov na zlepšenie. Dôraz klaďte najmä na rýchlosť vášho webupodpora zobrazenia aj pre mobilné zariadenia.

Základná optimalizácia obsahu na stránke

  • správne nadpisy, ktoré jasne povedia, o čom je produkt alebo článok,
  • využitie CTA prvkov (teda textov alebo obrázkov, ktoré presvedčia užívateľa k akcii),
  • správne použitie meta prvkov a prvkov pre zdieľanie na sociálnych sieťach,
  • optimalizované obrázky, ktoré sa nenačítavajú večnosť a sú vhodne popísané,
  • prehľadná a nápomocná navigácia na stránke,
  • správna štruktúra obsahu – blogy, statické stránky,…
  • produkty a produktové kategórie,
  • správne využitie kľúčových slov v rámci stránky.

Vhodná architektúra URL

Veľa eshopov podcení pri štarte podnikania úvodné analýzy a návrh štruktúry URL. Výsledkom môže byť nemilé prekvapenie, keď bude treba meniť štruktúru už zabehnutého eshopu a táto zmena bude stáť výrazne viac ako dobrý začiatočný návrh.

Blog či magazín?

Pre SEO je dôležité je mať kvalitný a zaujímavý obsah, ktorý sa môže nachádzať práve na vašom blogu. Týmto si môžete získať nielen pravidelných čitateľov, čo pomáha pri budovaní značky vášho eshopu, ale aj pre zisk organickej návštevnosti z vyhľadávačov ako sú Google alebo Bing. Ak blog nestačí, dajú sa tvoriť interakcie s publikom, teda potenciálnymi návštevníkmi cez rôzne iné formy komunity. Skúsiť môžete napríklad magazín, ktorý ešte lepšie pomáha budovať vašu komunitu.

Mikrostránky

Mikrostránky sa dajú účinne použiť napríklad na vytlačenie konkurencie z vyhľadávača na kľúčové top produkty či kategórie. Môžu byť nielen reklamná, ale aj obsahové. Návštevník by na mikrostránke mal nájsť to, čo hľadá, teda rady, informácie, produkt, službu alebo iné. Cieľom je uľahčiť návštevníkovi hľadanie a nasmerovať ho.

Ako začať?

Ak sa potrebujete dostať do povedomia a mať web čo najskôr indexovaný vo vyhľadávači, mali by na neho smerovať nejaké externé odkazy.

  • Zaregistrujte si profil na verejných stránkach s odkazom, ale pozor na to, aby neboli nedôveryhodné či spamové.
  • Importujte vašu mapu stránok do Google Webmasters Tools.
  • Vytvorte si sociálne profily, doplňte tam vašu webovú adresu a správne informácie.
  • Na sociálnej sieti Facebook pozdieľajte virálny status s odkazom  a zaplatťe si malú reklamu.

Sledovanie výkonu webu v rámci SEO

Každá aktivita sa dá sledovať, merať a vyhodnocovať. Preto je na úvod potrebné si nainštalovať niekoľko nástrojov, ktoré nám pomôžu pri práci. Odporúčame nasledovné nástroje:

Google Analytics

Pomáha sledovať návštevnosť z rôznych kanálov a aj organického vyhľadávania. Dá sa využiť na segmentáciu obsahu na webe v rámci tém, sledovanie cieľov v rámci ecommerce a udalostí, ktoré si nadefinujeme. Registrovať sa dá priamo na webe Google Analytics.

Google Webmasters Tools

Pomáha s identifikáciou chýb v rámci webu a zobrazuje prehľad organických výsledkov cez takzvanú webovú konzolu. Ukazuje množstvo užitočných vecí, napríklad aj to, ako Google vidí váš web, aká je rýchlosť webu a podobne. Registrujte sa na webe Google Webmasters Tools.

Moz

Pre sledovanie výsledkov v rámci konkurencie, pozícií slov, chýb webu, chybných URL a iných metrik sa dá využiť niektorá z možností v ponuke spoločnosti Moz. Využívame ich aj my a sme s nimi spokojní. Každý klient, s ktorým spolupracujeme má tento nástroj v rámci dlhodobej spolupráce k dispozícii.

Na záver

SEO je dlhodobá aktivita a nedá sa robiť sporadicky. Kľúčom k úspechu v ecommerce biznise je pravidelná starostlivosť o web a realizácia stratégie s cieľom sa priblížiť vytýčeným dlhodobým cieľom. Je to nevyhnutná súčasť stratégie pre každý eshop, ktorý chce uspieť vo vodách online predaja.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *