Reštauračný biznis, viac než ktorýkoľvek iný, závisí od emócií a zážitku zákazníkov, ktorí sa oň radi podelia s ostatnými. Nezáleží pri tom, či zážitok bol pozitívny alebo negatívny. Sami viete, aký pocit je čakať dlho na jedlo, ktoré ani nie je dobré a stojí priveľa. Cítite sa nervózny, podvedený a zaprisaháte sa, že na toto miesto už nevstúpite. Naopak reštaurácie s rýchlou a príjemnou obsluhou, vynikajúcim jedlom a cenami zodpovedajúcimi jeho kvalite si nájdu stálu klienetelu. Neservírujete jedlo, servírujete zážitok.
Základom reštaurácie je koncept
Predtým, než prejdeme ku konkrétnym marketingovým tipom, vráťme sa k úplnému základu a to konceptu reštaurácie. Slovensko je doslova preplnené reštauráciami bez mena. Teda priemernými alebo podpriemernými reštauráciami bez akéhokoľvek konceptu, ktoré podávajú pizzu, rezne, vyprážaný syr a iné stálice slovenskej kuchyne.
Ak sa chcete odlíšiť, nemôžete zopakovať to, čo robí väčšina.
Ak chcete byť talianska reštaurácia v štýle neapolských pizzérii, cesto na pizzu aj na cestoviny musí byť pripravené čerstvo priamo v reštaurácii, ingrediencie by mali byť absolútne čerstvé, žiaden kečup, a v ponuke by nemali chýbať ani kvalitné talianske vína. Ak chcete byť bistro s čerstvým a ľahkým jedlom, potrebujete svieži dizajn, príjemnú obsluhu a v neposlednom rade čerstvé a ľahké jedlo. Znie to síce jednoducho a logicky, no stretávame sa s veľkým množstvom reštaurácií, ktoré sa v tomto bode stratili.
Skvelými príkladmi vynikajúceho konceptu sú bratislavské reštaurácie Fou Zoo s ázijským jedlom či Zylinder inšpirovaný Rakúsko-Uhorskom, jedinečný koncept však nechýba ani bistrám ako Republika východu v Košiciach, Žufaňa či U Kubistu v Bratislave. Reštaurácia UMAMI napríklad ponúka len obedové menu a snaží sa ho robiť čo najkvalitnejšie.
Čo spája tieto výnimočné reštaurácie:
- každá má svoju jedinečnú tému, ktorá sa odráža v ponuke jedla, v dizajne jedálneho lístku aj celého interiéru, v prístupe a komunikácii voči zákazníkom,
- jednoduchšie menu,
- v blízkom okolí týchto reštaurácii sa nenachádzajú podobné podniky, ktoré by im mohli v rámci lokality konkurovať, trh nieje týmto typom reštaurácie presýtený,
- ceny jedál odrážajú kvalitu, lokalitu aj typ reštaurácie,
- tieto reštaurácie budujú svoje značky offline aj v online prostredí.
Presný opak spája všetky reštaurácie bez mena. Napríklad samotná Petržalka je presýtená pizzériami a donáškami pizze. Aká je šanca, že niektorá z nich skutočne prerazí?
Ako postupovať pri tvorbe konceptu?
- spravte dôkladný prieskum trhu, podľa neho zistíte, aké reštaurácie sa nachádzajú vo vašej oblasti a o aké je záujem,
- definujte si cieľovú skupinu, nemôžete potešiť všetkých, tak sa o to ani nesnažte,
- vyberte si tému celej reštaurácie,
- spolupracujte s profesionálmi v oblastiach brandingu a marketingu, pomôžu vám s dizajnom vašej prevádzky, ako aj marketingových materiálov.
Najlepší marketing sú spokojní zákazníci
Aj keď to môže znieť ako klišé, najlepší marketing vám robia práve spokojní zákazníci. Sú to oni, kto sa ku vám bude pravidelne vracať a odporúči vás aj svojim známym. Je preto vo vašom najlepšom záujme, aby sa každý jeden zákazník cítil výnimočne a odišiel s úsmevom na perách. Dnes sa o skúsenosť nepodelia len s rodinou či priateľmi, ale prakticky všetkými ľuďmi online v ich dosahu. Či už ide recenzie na Google, Facebooku alebo TripAdvisor, ich skúsenosť ovplyvní ďalších, ktorí sa budú rozhodovať pre vás.
Ako podporiť recenzie na internete?
Vytvorte si firemné účty na Google +, stránku na Facebooku a účet na TripAdvisor. Pridajte všetky podstatné informácie o vašej reštaurácii. Názov, presná adresa, kontakty, otváracie hodiny, typ jedál, ktoré podávate a tiež cenovú úroveň. Každý portál je špecifický, vyplňte všetko, čo považujete za relevantné a nezabudnite pridať kvalitné fotografie jedál, ktoré ponúkate. Na recenzie odpovedajte slušne, či už sú zlé alebo dobré, odpovedať by ste na ne mali a vždy prívetivo. V reštaurácii môžete napríklad nálepkou upozorniť, že sa nachádzate na TripAdvisor a takto nepriamo vyzvať k recenzii.
Webová stránka je doslova povinnosťou
Či už sa vám to páči alebo nie, ľudia si robia prieskum najmä na internete. Hľadajú dobre reštaurácie v okolí, pozerajú si recenzie, porovnávajú si menu. Vytvoriť web pre reštauráciu navyše nemusí byť vôbec drahé. Reálne vám stačí WordPress webová stránka s pekným a prehľadným dizajnom.
Nemať web v dnešnej dobe znamená prichádzať o veľké množstvo zákazníkov.
Veľký dôraz by ste mali dať na obsah webu. Vaši zákazníci s veľkou pravdepodobnosťou zaujíma vaše menu, ceny, otváracie hodiny, možnosti rezervácie a kontakt. Prenajímate svoje priestory pre svadby? Venujte tomu samostatnú sekciu s fotogalériou jedál a priestoru s výzdobou. Ste rodinná reštaurácia, máte dlhú tradíciu, zaujímavý príbeh alebo ste niečim výnimočný? Tieto informácie by nemali chýbať na webe. Odlišujú vás totiž od ostatných.
Základná štruktúra webu reštaurácie:
- hlavná stránka
- jedálny a nápojový lístok (s galériou)
- kontakt
- o nás
V závislosti od rozpočtu môžete na stránku pridať aj online rezerváciu stola alebo kalkulačku pre orientačný výpočet plánovaného podujatia. Ďalšie stránky by mohli obsahovať informácie o podujatiach, o vašich špecialitách, môžete dokonca vytvoriť blog. Webová stránka dnes už musí byť optimalizovaná pre mobilné zariadenia.
Pridajte sa na sociálne siete
Hashtag #foodporn patrí k tým úplne najobľúbenejším na instagrame. A nie je vôbec divu, prečo je tomu tak. Ľudia radi zdieľajú fotografie svojho jedla. Ak vyvoríte na Instagrame lokalitu, vaši návštevníci dokonca môžu pri publikovaní fotografie určiť lokalitu, v ktorej sa nachádzajú.
Svoje vlastné fotografie zdieľajte na sociálnych sieťach. Dbajte však na to, aby boli naozaj kvalitné. Ak ste vy autormi svojich fotografií, dbajte na to, aby boli naozaj kvalitné. Vaše sociálne profily prepojte s webovou stránkou.
Pravidlá pri publikovaní fotografií:
- nepoužívajte fotografie z fotobánk alebo od iných reštaurácií,
- ak nemáte kapacity a potrebnú znalosť na tvorbu fotografií vo vlastnej réžii, spolupracujte s profesionálnym fotografom,
- fotografie zdieľajte na instagrame, facebooku a prípadne aj na pintereste,
- obrázky a iné príspevky publikujte strategicky, ideálne v čase obeda alebo večere,
- využite fotografie chutných jedál na interakciu s vašmi zákazními, pýtajte sa ich na facebooku otázky, robte súťaže.
Získajte obsah od vašich návšteníkov
Dobrou praxou je publikovať obrázky, ktoré vám zaslali priamo vaši návštevníci. Samozrejme, je vhodné sa ich najskôr spýtať, či s vaším zdieľaním súhlasia. Môžete dokonca spraviť akciu, za fotografie z vašej prevádzky získajú zľavu vo vašej reštaurácii alebo dezert zdarma. Takto jednoducho získate obsah generovaný priamo vašimi zákazníkmi.
Súťaže sú stále in
Súťaže sa na sociálnych sieťach stále tešia veľkej popularite. Pomerne veľkú interakciu dosiahnete napríklad súťažou o valentínsku večeru, romantický obed, pizzu k futbalovým majstrovstvám a podobne. So súťažami to samozrejme nemusíte preháňať, no je to skvelý spôsob, ako získať viac fanúšikov na svoju stránku a predstaviť svoju reštauráciu novým zákazníkom.
Partnerstvá a spolupráce
Ak máte stále voľné kapacity a potrebujete pomôcť so zvyšovaním rezervácií stolov alebo objednávok na donášku, porozmýšľajte nad spoluprácou s iným portálom. Napríklad ham.sk alebo bistro.sk vás môžu zaradiť medzi reštaurácie na svojom webe a zákazníci si cez nich môžu objednať vaše jedlo. TripAdvisor či Bookio.sk zas ponúkajú rezervácie stolov vo vašej reštaurácii cez ich portály.
Kontaktujte foodblogerov iniciatívne
Chcete, aby o vás vplyvný foodblogger napísal? Nečakajte, kým vás objaví. Miesto toho ho pozvite do svojej reštaurácie a môžete mu ponúknuť obed a dezert zdarma. Prípadne zorganizujte podujatie týkajúce sa jedla a pozvite foodblogerov ako hostí. Ak sa nachádzate v turisticky atraktívnej lokalite, môžete sa spojiť s profesionálnymi blogermi a vytvoriť u vás program, na ktorý pozvete travel bloggerov z rôznych krajín sveta. Dôležité je, aby sa o vás písalo a aby o vás ľudia vedeli. Pamätajte, foodblogger má absolútnu slobodu v tom, čo o vás napíše. Žiadajte od neho úprimnú recenziu. Vy ju môžete ovplyvniť len tým, že mu ponúknete vynikajúce jedlo a obsluhu.
Písalo sa o vás? Pochváľte sa!
Či už ste sa ocitli na blogu ale v médiách, nezabudnite sa o pozitívnu recenziu podeliť so svojimi fanúšikmi. Články môžete zdieľať na sociálnych sieťach. Ak sa v médiách objavujete častejšie, vytvorte si špeciálnu sekciu na webovej stránke, kde sa podelíte o linky na články o vás.
Reklamy a geotargeting
Zaujmite potenciálnych návštevníkov, ktorí sa nachádzajú vo vašom okolí. Služby ako Google AdWords aj Facebook dnes ponúkajú možnosti cieľenia na ľudí v konkrétnej lokalite. Pre vyššiu efektivitu zvoľte reklamy, ktoré sa zobrazia na mobilných zariadeniach. Je totiž väčšia šanca, že zachytíte práve človeka, ktorý hľadá miesto, kde sa dobre naje.
No a v neposlednom rade, dokážete ovplyvniť čas, kedy sa vaše reklamy zobrazujú. Nemá zmysel nechať bežať reklamy mimo vašich otváracích hodín a zbytočne prichádzať o peniaze. Miesto toho nastavre reklamu na konkrétne časové úseky. Ak chcete podporiť obedy a večere, nastavte reklamy na túto dobu a predchádzajúcu hodinu či dve.
Zhrnutie
Marketing reštaurácie naozaj nemusí byť ani drahý, ani komplikovaný. Stačí ponúkať skutočne kvalitné zážitky a rozšíriť slovo do sveta. Tieto kroky vám pomôžu získať nových zákazníkov a zvýšiť predaj:
- určite si tému svojej reštaurácie a vytvorte koncept s jednoduchým menu,
- doručte svojim zákazníkom fantastický zážtiok, od obsluhy až k jedlu,
- vytvorte si účet na Google +, stránku na Facebooku a účet na TripAdvisor,
- založte si aspoň základnú webovú stránku so všetkými podstatnými informáciami,
- komunikujte cez sociálne siete,
- spolupracujte s partnermi, ktorí vám môžu priniesť dodatočné objednávky a rezervácie,
- iniciatívne kontaktujte blogerov,
- spustite reklamy, ktoré cielia na vašu lokalitu a mobilné zariadenia.