Ak začínate podnikať s e-shopom, je dôležité dobre sa pripraviť a nič nepodceniť. Je potrebné mať plán a nezabudnúť na kľúčové kroky, ktoré vám v začiatkoch pomôžu. Okrem biznis plánu, financií, prieskumu trhu, výberu produktov, technického riešenia a obsahu e-shopu, budete musieť byť vyzbrojení aj dávkou vytrvalosti a odhodlania. Nezabudnite, že akékoľvek podnikanie alebo predaj prostredníctvom e-shopu je cesta, ktorá sa neustále mení a vyvíja. Musíte byť pripravení držať krok s dobou, vyhodnocovať a zlepšovať všetko, čo s tým súvisí. Je to neustály a stále sa meniaci proces.

Zámer, fungovanie a prieskum trhu

Mnoho podnikavcov má zaujímavé nápady a produkty, ale nepozná trh, na ktorom budú figurovať. Následkom toho je nemožné preraziť na ňom bez mimoriadnych investícií. Prvé, čo musíte zvážiť, je to, aké máte produkty, maržu, konkurenciu a aká je jej pozícia na trhu. Ak plánujete vstúpiť na trh, je dobré urobiť si analýzu konkurencie a celkovú analýzu trhu. Vďaka tomu zistíte, či máte pri vstupe na trh šancu prežiť. Tieto analýzy sú potrebné aj na odhadnutie nákladov na marketing. Ponúkame vám zopár okruhov, ktorých sa tieto úvodné prieskumy týkajú a tiež niekoľko otázok, ktoré je lepšie mať zodpovedané.

Analýza trhu

  • Koľko je na trhu potenciálnych zákazníkov?
  • Bude na trhu záujem o vaše produkty?
  • Aká je sezónnosť vášho produktu?
  • Koľko firiem na trhu predáva podobný produkt ako vy?
  • Nie je trh presýtený?
  • Koľko ľudí z cieľovej skupiny nakupuje online?

Analýza konkurencie

Ak začínate podnikať s e-shopom, mali by ste mať prehľad aj o tom, kto tvorí vašu užšiu a širšiu konkurenciu. Zamyslite sa hlavne nad týmito otázkami:

  • Kto sú vaši hlavní konkurenti?
  • Aké aktivity realizujú online?
  • Aký podiel na trhu zaberajú?
  • V čom sú lepší ako vy?
  • Aké majú spôsoby dopravy?
  • Aké majú platobné možnosti?
  • Na čom je založená ich stratégia?
  • V čom sú slabé stránky vašich konkurentov v online a offline prostredí?

Práve prvotriedny zákaznícky servis môže byť to, čo k vám privedie nových zákazníkov. Jeden spokojný zákazník vie jednoducho priniesť ďalších vďaka „word of mouth“. S extra službami a kvalitným servisom sa odlíšite od konkurencie. Sledujte čo konkurencia nemá a po čom túži váš zákazník. Tým, že budete rozmýšľať ako zákazníci zistíte, čo by ste im ako e-shop mohli ponúknuť.

Cieľová skupina pre efektívnejší marketing

Poznáte vášho zákazníka? Pomôžu vám vaše skúsenosti v segmente, priatelia alebo sociálne siete, kde si ľahko zistíte názor širšieho publika. Máte analýzu cieľovej skupiny a persóny? Ak áno, uľahčí vám to online marketing a tvorbu obsahu. Taktiež pri výbere produktov, tvorbe cien a ďalších činnostiach, ktoré sú na začiatku dôležité. Ak chcete, aby sa vášmu e-shopu darilo, musíte vedieť, kto je potenciálny zákazník a ako ho oslovíte. Pomôcť vám môže aj analýza kľúčových slov. Získate kľúčové slová, ktoré pritiahnu na váš web relevantnú cieľovú skupinu. Následne na základe úvodných analýz a analýzy cieľovej skupiny dokážete zvoliť stratégiu a vhodné marketingové aktivity, ktoré vám pomôžu rozbehnúť e-shop.

Cieľová skupina a vytvorenie persón pre potreby marketingu

Projektový a finančný plán

V podnikaní by ste mali mať načrtnutý plán pre financie a plánovanie aktivít, ktoré vás čakajú pred a po spustení e-shopu. Vďaka tomu budete vedieť, čo všetko budete potrebovať a koľko to bude stáť. Popri projektovom pláne je potrebné myslieť aj na funkcie, ktoré od e-shopu potrebujete. Na základe toho si dokážete vybrať najvhodnejšie e-shop riešenie. Ak začínate, najlepšie bude vytvoriť si e-shop na prenájom.

Najčastejšie náklady pri spustení e-shopu

  • Tvorba špecifikácie, grafický dizajn, náklady na zakúpenie alebo prenájom e-shopu.
  • Náklady na hosting, doménu, aktualizácie a administráciu.
  • Náklady na úvodné nastavenie e-shopu a vytvorenie obsahu.
  • Náklady na nákup produktov.
  • Náklady na balenie a doručenie.
  • Náklady pri reklamáciách.
  • Náklady na ľudí – manažér e-shopu a vaša odmena.
  • Náklady na marketing – porovnávače cien, PPC kampane, e-mail kampane, správa sociálnych sietí, obsahový marketing e-shopu a iné.

Toto sú tie najčastejšie náklady, s ktorými sa pravdepodobne stretnete. Ak by sme ale išli viac do hĺbky, je ich oveľa viac. Samozrejme, ani príprava na podnikanie online sa neudeje za noc. Najlepšie, čo môžete spraviť, je vytvoriť si prehľadný projektový plán.

Názov a logo pre e-shop

Samozrejme, je nevyhnutné, aby ste vedeli, ako sa váš e-shop bude volať. Na to potom nadväzuje nastavenie identity a vytvorenie loga. Najlepšie logo vám vytvorí profesionálny grafik, ale na začiatok vám postačí aj jednoduché logo. Názov, a s tým súvisiaci výber domény, je už dôležitejší. Prečo? Doména má históriu a ľudia si vás vďaka nej budú pamätať. Keď sa predaj rozbehne, nebude už jednoduché ju zmeniť.

Názov e-shopu a doména

  • Mal by byť zapamätateľný a jednoduchý.
  • Mal by byť unikátny.
  • Môže obsahovať kľúčové slovo súvisiace s produktami.
  • Musí mať voľné domény pre všetky trhy, kde chcete predávať.

Dodávatelia a doprava pre e-shop

Nájsť kvalitné produkty je kľúčové, ale len ak máte aj zaujímavú maržu, ktorá vám umožní e-shop rozvíjať. Tá závisí aj od toho, či beriete tovar od miestneho distribútora alebo priamo od dodávateľa. Ideálne je vybrať produkty, ktoré neponúka každý a je po nich dopyt. Zamerajte sa na kvalitu výrobkov, krajinu výroby, cenu a rýchlosť dodania.

Doprava a doručenie zákazníkovi sú dnes veľmi dôležité. Zistite si ceny dopravy u jednotlivých prepravcov, a následne nastavte ceny aj na vašom e-shope. Veľmi dôležité je to, ako rýchlo viete tovar doručiť zákazníkovi a aký zákaznícky servis mu viete poskytnúť. Ľudia obľubujú e-shopy, ktoré im vedia doručiť tovar rýchlo.

Najčastejšie možností dopravy

  • Doručenie poštou.
  • Kuriér.
  • Osobný odber.
  • Odberné miesta.

Príprava e-shopu pred spustením

Veľmi podceňovaná fáza, na ktorú ale musíte myslieť, je príprava e-shopu pred jeho spustením. Po vytvorení e-shopu na prenájom máte prázdny e-shop, ktorý je potrebné nastaviť a naplniť obsahom. K tomu budete potrebovať dostatok času a možno aj pomoc odborníkov. Tí vám vedia profesionálne a rýchlo nastaviť e-shop, navrhnúť štruktúru, pomôcť pri tvorbe obsahu a optimalizácii pre vyhľadávače. Okrem kvality v prevedení služieb, sa môžete sústrediť na nastavenie cien, obchodnej stratégie či získaní lepších podmienok od dodávateľov.

Najčastejšie činnosti pred spustením e-shopu

  • Návrh kategórií a nastavenie štruktúry e-shopu.
  • Nastavenie práv užívateľov.
  • Nastavenie menu a šablóny.
  • Nastavenie úvodnej stránky.
  • Príprava bannerov (vychádzajú z grafiky a marketingového plánu).
  • Nastavenie povinných údajov pre fakturáciu a kontaktov.
  • Vytvorenie statických sekcií ako kontakt, obchodné podmienky a pod.
  • Pridanie produktov s fotkami a popismi.
  • Nastavenie filtrov.
  • Popisy, fotky a SEO úpravy pre kategórie.
  • SEO úpravy pre produkty.
  • Nastavenie feedov pre Google, Facebook, Heuréku a iné marketingové nástroje.
  • Prepojenie e-shopu s Facebook Pixel.
  • Prepojenie e-shopu s Facebook Messenger aplikáciou.
  • Prepojenie s Mailchimp aplikáciou na zber e-mailov.
  • Nastavenie Google Analytics a e-commerce.
  • Základný obsah na blog.
  • Porovnávače cien – Heureka, Glami alebo iné.
  • Nastavenie sociálnych sietí a ich obsahu – Facebook profil, Instagram profil.
  • Nastavenie reklamných účtov – Google Ads, Facebook Business a ich prepojenie s e-shopom.
  • Nastavenie nástrojov Google Analytics, Google Search Console, Google Business.
  • Marketingový plán.

Pred spustením e-shopu je potrebné ho nastaviť

Toto sú len niektoré z krokov, ktoré na vás čakajú. Systém nastavený a pripravený na predaj sme vytvorili pre e-shop Trenujeme v júli 2019. Je postavený na e-shop riešení na prenájom Midasto. Má vlastný klubový program, podujatia a blog.  Samozrejme, všetko, čo na začiatku budete potrebovať, závisí aj od vášho projektového plánu a rozpočtu. Po spustení e-shopu odporúčame premyslieť si marketingovú stratégiu, ktorej úlohou bude efektívne a zmysluplne rozložiť váš rozpočet.

Pri rozbiehaní novej značky na trhu vám pomôže marketing cez sociálne siete, reklamné kampane cez Google Ads, optimalizácia pre vyhľadávače alebo obsahový marketing. Inšpirujte sa na našom blogu v našich prípadových štúdiach – SEO prípadová štúdia Lulubee alebo tým, ako sme s využitím SEO a pomocou sociálnych sietí zvýšili predaj značke Stevula.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *