Ako (ne)robiť linkbuilding

Madviso Madviso

O linkbuildingu ako o technike zlepšovania svojej pozície vo vyhľadávačoch, ste už možno počuli. V našom článku sa dozviete, čo to ten linkbuilding vlastne je, ako ho robiť správne a ako nedostať penalizáciu od Google.

Čo je to linkbuilding a aký význam má pre váš biznis?

Linkbuilding je technika, ktorou získavate linky z iných webstránok na svoju stránku. Google, ako aj iné výhľadávače, zohľadňuje množstvo a kvalitu linkov, ktoré k vám smerujú. V praxi teda ide o jeden z faktorov, ktoré určujú autoritu vašej stránky a majú vplyv na umiestenie vo vyhľadávaní pre určité kľúčové slová.

Google pavúky (crawlers) indexujú obsah vášho webu aj prostredníctvom interných a externých linkov. Vďaka linkom teda objavia nové stránky a určia, ako by sa mala stránka umiestniť vo výsledkoch vyhľadávania. Jeden zo zakladateľov Google, Larry Page, vynašiel PageRank ako parameter ich algoritmu. Linkbuilding teda získal na dôležitosti a, samozrejme, sa našli aj špekulanti, ktorí si obrovské množstvá linkov pozháňali cez spamové weby, bartre a iné techniky, vďaka ktorým získali lepšie umiestnenie, no neprávom. Google sa však usiluje ponúkať návštevníkom relevantný obsah, a preto táto spoločnosť proti podobným praktikám zakročila a prišla s pravidelnými aktualizáciami, ktoré tieto stránky penalizujú.

Zároveň majú niektoré linky menšiu hodnotu než kedysi. Napríklad weby zaregistrované v rôznych online katalógoch, prípadne vzájomné linky medzi dvoma webmi a podobne. Dnes je pri linkbuildingu dôležité sústrediť sa na spätné odkazy z kvalitných a relevantných webov. Vyhnúť sa podvodným praktikám, ktoré vám môžu koniec koncov len uškodiť, a dávať si tiež pozor na to, na aké weby linkujete vy z vlastnej stránky.

Ďalšie výhody linkbuildingu:

  • Extra návštevnosť – ak máte link umiestnený v zaujímavom článku na relevantnom webe, môžete získať dodatočnú návštevnosť.
  • Budovanie značky – prostredníctvom tvorby kvalitného obsahu na iných weboch a spätnými odkazmi na web si dokážete budovať meno medzi expertmi vo svojej oblasti alebo potenciálnymi zákazníkmi.
  • Nadväzovanie spoluprác a obchodných kontaktov – vďaka úvodnej spolupráci dokážete vybudovať dlhodobejšie vzťahy, ktoré môžu viesť k ďalším obchodným príležitostiam.

Predtým, než sa do linkbuildingu pustíte

Ešte predtým, než začnete oslovať weby, ktoré by mohla zaujať vaša ponuka, spravte si analýzu a určite si ciele, ktoré chcete dosiahnuť. Vaším cieľom by nemalo byť získať 15 nových linkov, ale zvýšiť návštevnosť na určité stránky v rámci vášho webu, resp. zlepšiť pozíciu vo vyhľadávaní pre konkrétne kľúčové slová.

Linky môžu viesť:

  • na hlavnú stránku,
  • konkrétne stránky v rámci vášho webu (napríklad kategórie produktov a pod.).

Okrem toho je dôležité si určiť, na aké kľúčové slová chcete linkovať – teda na názov produktu, kategórie, alebo aj na názov vašej značky. Vezmite si, napríklad, že predávate dizajnový nábytok známej škandinávskej značky a potrebujete zvýšiť predaj určitého segmentu – sedacích súprav. Podľa analýzy kľúčových slov viete, že chcete zvýšiť svoju návštevnosť pre kľúčové slová „sedacie súpravy“, názov značky predajcu a tiež vašu vlastnú značku. Budete preto zrejme potrebovať linky na podstránku kategórie alebo konkrétnej značky v rámci vášho e-shopu. Ideálne je, ak budú mať linky anchor text a title tag obsahujúci kľúčové slová „sedacie súpravy názov značky“.

Kde zobrať linky?

Google v rámci svojho algoritmu kladie dôraz aj na zdieľanie na sociálnych sieťach a sleduje aj relevanciu a kvalitu vašich linkov. Je dobré spraviť si prieskum toho, čo zaujíma vašu cieľovú skupinu a aký typ obsahu zdieľa na svojich sieťach. Podľa toho si pripravte obsahový plán a pripravte články, videá, infografiky a iné formy obsahu, ktoré majú potenciál byť zdieľané. Týmto spôsobom nielenže získate linky, ale aj návštevnosť a zároveň si budujete povedomie o svojej značke.

Ďalšou technikou by malo byť oslovovanie influencerov a relevantných webov. Predtým, než niekomu ponúknete svoj obsah, uistite sa, že:

  • máte pre partnerov niečo, čo má hodnotu a má potenciál zaujať,
  • ide o relevantné weby, ktoré sú blízke vašej téme a oslovujú vašu cieľovú skupinu a zároveň sú dôveryhodné (autorita webu – zisíte vďaka nástrojom, ako napríklad MOZ),
  • ide o influencerov, ktorí majú veľkú základňu fanúšikov a v nej sa nachádza aj vaša cieľová skupina,
  • je šanca, že na vás budú naozaj linkovať.

Spravte si tabuľku so zoznamom webov a ľudí, ktorých chcete kontaktovať. Zoraďte si ich zhora od najdôležitejších a pridajte si k nim dáta, ako sú autorita domény, množstvo fanúšikov na sociálnych sieťach, kontakt a meno človeka, ktorého kontaktujete (pokiaľ je to možné).

Pri tvorbe emailu myslite na to, že ľudia na druhej strane pravdepodobne dostávajú takýchto emailov denne veľké množstvo. Buďte vecní a v krátkosti im vysvetlite, čo im ponúkate. Je fajn, ak nájdete medzi sebou a nimi nejakú spojitosť. Napríklad, poskytujete cestovné poistenie a chcete, aby vašu infografiku o najčastejších podvodoch na cestách zdieľal travel bloger. Je fajn, ak ste napríklad v minulosti uverejnili na svojom blogu článok o top blogeroch, ktorých sa oplatí sledovať, a práve tento sa v zozname nachádzal. Prípadne, spomínaný bloger napísal články o tom, ako sa nechal oklamať počas cestovania. Takéto spojitosti je dobré spomenúť.

Blogeri môžu váš obsah buď zdielať, časť z neho prebrať a prelinkovať k vám alebo vložiť obsah (video, infografiku) do svojho článku. Vytváranie kvalitného obsahu, budovanie komunity, spolupráce s influencermi a aktivity na sociálnych sieťach patria k tzv. White hat SEO technikám. Ide teda o bezpečný spôsob, ako získať linky a profitovať z linkbuildingu.

Ako linkbuilding určite nerobiť

Určite by ste sa mali vyhnúť tzv. Black hat SEO, teda využívaniu spamových webov a plateniu za linky. Ak vás Google odhalí, prídete o väčšinu svojej návštevnosti.

Nedávno sme dostali ponuku od jednej marketingovej agentúry zastupujúcej svojho klienta, ktorému sa páčil náš blog spred dvoch rokov, a požiadali nás, aby sme im do tohto blogu pridali link na určité kľúčové slová. Žiaľ, aj takéto techniky niektorí „marketéri“ využívajú a určite to nie je spôsob, ktorý by Google oceňoval. Náš web rovnako zodpovedá za obsah, ktorý publikujeme, a tiež za externé odkazy, odchádzajúce z našich stránok.

Pozor, k Black hat technikám patrí platba za link, ale aj výmena linku za službu, tovar alebo reciprocitný link. Aj keď marketéri stále radi využívajú napríklad testovanie produktov blogermi ako spôsob linkbuildingu, podľa Google už ide o porušenie pravidiel. Ako presne funguje algoritmus Google, čo a v akej miere ho ovplyvňuje, celkom presne nevieme. Google chce v každom prípade poskytovať iba relevantné výsledky vyhľadávania, teda weby, ktoré si to so svojím kvalitným obsahom zaslúžia.

Zhrnutie

  • Linkbuilding je SEO technika, vďaka ktorej môžete získať lepšie umiestnenie vo vyhľadávačoch, a tak zvýšiť organickú návštevnosť svojej stránky.
  • Spravte si prieskum predtým než začnete s linkbuildingom a ponúkajte kvalitný obsah relevantným médiám.
  • Vyhnite sa tzv. Black hat SEO technikám, ako sú kupovanie linkov, reciprocitné linky či výmena linkov za služby alebo produkty.

BLOG

Podobné články

Kontakt

Zaujali vás naše služby?

Máte otázky, záujem o úvodnú konzultáciu či cenovú ponuku? Radi vás privítame u nás v kancelárii na Leškove 8, alebo si dohodneme stretnutie online.

Prvá konzultácia je zadarmo.

Kontaktujte nás