URL (Universal Resources Locator) adresa, alebo hypertextový odkaz, popisuje umiestnenie dokumentu, obrázku či stránky na serveri. Ide o identifikačnú technológiu používanú na komunikáciu medzi webovými servermi a používateľmi, ktorí pristupujú k ich informáciám. Optimalizácia URL je základnou súčasťou SEO. Ideálna URL adresa približuje obsah stránky, je jednoduchá a zrozumiteľná.
Zrozumiteľná a ľahko čitateľná URL adresa
Ak je URL adresa ľahko čitateľná pre ľudí, budú jej lepšie rozumieť aj vyhľadávače. V niektorých prípadoch môže byť náročné udržať čistú štruktúru URL, hlavne pri veľkých e-shopoch s množstvom produktov a filtrov, ale na jednoduchšej prezentačnej stránke alebo na blogu by to nemal byť problém. Z URL adresy by malo byť jasné, čo sa na danej stránke nachádza. Jednoduché adresy pôsobia dôveryhodne, ľahšie sa kopírujú a zdieľajú.
Vynechajte spojky a predložky
Ide o takzvané stop slová alebo vylúčené slová, ktoré sa v jazyku často vyskytujú, ale samé o sebe nenesú žiadnu informáciu. Vyhľadávače týmto slovám prikladajú menšiu váhu, niekedy ich úplne ignorujú. Pre zjednodušenie URL adresy je vhodnejšie, aby ste výraz prispôsobili tak, že sa v ňom budú nachádzať iba plnohodnotné slová.
Oddeľovanie slov v URL
Ak sa v URL slugu nachádzajú dve alebo viac slov, je potrebné oddeliť ich. Na tento účel slúži klasický spojovník (-). Iné znaky môžu spadať medzi takzvané nebezpečné znaky, ktoré zhoršujú čitateľnosť a môžu spôsobiť problémy s vyhľadávaním alebo XML feedom. URL adresa, ktorá popisuje základné umiestnenie statickej stránky, článku alebo produktu, by nemala obsahovať diakritiku, medzery ani iné špeciálne znaky, ako napríklad < > # % { } | \ ^ ~ [ ] ‚.
Klikli ste už niekedy na odkaz a všimli ste, si že sa v URL nachádzajú špeciálne znaky? Mohlo to mať dobrý dôvod. Aj špeciálne znaky majú v URL adresách svoje miesto, no pri vypĺňaní slugu pre jednoduchú stránku alebo produkt je lepšie vynechať ich.
Nepreháňajte to s kľúčovými slovami
URL adresa by mala obsahovať relevantné kľúčové slovo, no nie je ideálne, ak je ich tam zbytočne veľa. URL adresa v prvom príklade nie je len príliš dlhá, ale aj nevhodne prepchatá kľúčovými slovami. „Keyword stuffing” netreba používať v obsahu ani v URL.
Zásady tvorby URL adries v skratke
- Adresa by mala byť prehľadná a dobre čitateľná.
- Vhodnejšie sú kratšie URL adresy, do 5 slov alebo 100 znakov.
- V URL adrese by sa malo nachádzať kľúčové slovo.
- V základom slugu URL adresy by sa nemali nachádzať medzery, diakritika ani špeciálne znaky.
- Slová v URL adresách oddeľujeme spojovníkom.
- Vhodné je upraviť URL adresu tak, aby obsahovala hlavne plnovýznamové slová.
Viac o optimalizácií stránok pre vyhľadávače sa dočítate v článkoch Často kladené otázky na tému SEO a Ako na SEO, ak začínate predávať online.