Prehliadač Google je dlhodobo najpopulárnejší vyhľadávací nástroj na svete. V súčasnosti má viac ako 92 % podiel na trhu vyhľadávačov. Miliardy ľudí používajú Google na vyhľadávanie širokej škály informácií, ale aj lokality obchodov a služieb. To je dôvod, prečo je dôležité, aby si firmy vytvorili a optimalizovali svoje stránky na Google My Business. Dobrý a vyhľadateľný profil na Googli navyše môže mať akákoľvek firma bez ohľadu na jej veľkosť a budget. 

Čo je Google My Business a na čo slúži

Každý z nás už určite využil Google na vyhľadanie najbližšej reštaurácie, kaderníctva alebo si týmto spôsobom našiel otváracie hodiny pošty na svojom sídlisku. Práve toto ponúka služba Google My Business. Ak by ju firmy nemali založenú, jednoducho by si ich pomocou Googlu nenašiel. Preto sa dá povedať, že v súčasnosti je vytvorenie profilu pre podnikateľov na Googli nevyhnutné

Služba Google My Business pomáha propagovať miestne firmy online. Vytvára akýsi obchodný adresár, ktorý pomáha používateľom nájsť v čo najbližšom okolí to, čo hľadajú. Okrem toho firmy spája s ich cieľovým publikom a poskytuje im podrobnú analýzu o tom, kto sú ich zákazníci. Služba je poskytovaná zadarmo, preto je skvelým spôsobom, ako presadiť na trhu aj menšiu firmu s obmedzeným budgetom.

Profil na GMB ti umožňuje kontrolovať a aktualizovať kontaktné informácie, otváracie hodiny a ďalšie dôležité podrobnosti o tvojej firme. Môžeš tiež uverejňovať aktualizácie a zdieľať, že si rozšíril služby, dočasne zatvoril alebo znovu otvoril prevádzku. Firemné profily Google majú silné miestne SEO, takže informácie, ktoré zdieľaš, sa umiestnia nad webmi, ktoré môžu mať neaktuálne podrobnosti.

Hlavné výhody používania Google My Business

Čím budeš viditeľnejší a tvoja firma sa častejšie zobrazí vo výsledkoch vyhľadávania, tým je väčšia šanca, že získaš nových zákazníkov. Vytvorenie, overenie a správna optimalizácia účtu Google My Business je preto ideálna príležitosť, ako nakopnúť tvoj biznis. Poďme si popísať základné výhody, ktoré získaš, ak sa rozhodneš založiť si firemný profil na Googli.

GMB umožňuje zobrazovanie firmy v Mapách Google

Google Local Pack je stránka s výsledkami vyhľadávacieho nástroja, ktorá zobrazuje miesta súvisiace s vyhľadávaným výrazom. Nájdeš ju na prvej strane vyhľadávania a je to vlastne prvá vec, ktorá sa potenciálnemu zákazníkovi zobrazí. Obsahuje aj ďalšie relevantné informácie, ako napríklad telefónne číslo, adresu, otváracie hodiny alebo počet hviezdičiek a recenzie od zákazníkov.

Google Local Pack je prvá vec, ktorá sa zákazníkovi zobrazí
Firma sa v Mapách Google zobrazuje na prvej strane vo vyhľadávaní.

Zákazníci môžu písať recenzie, čo zvyšuje dôveryhodnosť

Mnohí zákazníci sa pri výbere tovaru alebo služby spoliehajú na recenzie od iných zákazníkov a dôverujú im dokonca rovnako ako osobným odporúčaniam. Práve recenzie zvyšujú dôveryhodnosť firmy a sú taktiež zodpovedné za zvýšenie predaja. Recenzie nielenže zvyšujú hodnotenie vyhľadávača, ale slúžia aj ako bezplatná a spoľahlivá reklama na produkty alebo služby. 

Malou nevýhodou sa môže na prvý pohľad zdať to, že s uverejnenými recenziami sa nedá pracovať, a tak tam musia zostať i tie, ktoré pôsobia negatívne. Nezabúdajme však na to, že kritika nás v živote posúva ďalej a nikto nie je dokonalý. To chápu aj zákazníci a väčšinu z nich neodradí jedna zlá recenzia, pokiaľ ju prevyšujú pozitívne. Nevhodné recenzie sa však dajú nahlásiť a ak uvedieš relevantný dôvod, prečo je recenzia nepravdivá, môže sa ti ju podariť odstrániť. 

Recenzie slúžia ako bezplatná a účinná reklama
Recenzie zvyšujú dôveryhodnosť firmy.

Google My Business poskytuje podrobnú štatistiku

GMB ponúka výkonné funkcie na zobrazovanie štatistiky o oblastiach, ktoré ti pomôžu pri vytváraní stratégií a ďalšom rozhodovaní. Poskytujú dôležité informácie o tom, odkiaľ publikum prichádza, zobrazuje počet vzhliadnutí firemného profilu, fotiek a príspevkov. To pomáha na overenie účinnosti kampaní a prípadné vytváranie stratégií.

Informácie, ktoré ponúka GMB 

  • Aké vyhľadávacie dopyty sa používajú na to, aby zákazníci firmu našli (priamo, nepriamo).
  • Koľkokrát ľudia našli firmu vo Vyhľadávaní Google alebo v Mapách.
  • Ako často hľadajúci žiadajú o trasu do firmy.
  • Aké zariadenie bolo použité na nájdenie firmy.
  • Koľko zobrazení majú pridané fotky.
Recenzie slúžia ako bezplatná a účinná reklama
Recenzie zvyšujú dôveryhodnosť firmy.

Služba GMB je efektívna a poskytovaná zadarmo

Tento efektívny online nástroj je bezplatný a navyše sa ľahko ovláda. Preto je ideálny aj pre malé alebo začínajúce podniky bez predošlých skúseností s online marketingom a nízkym budgetom. Firemný profil Google je pre nich skvelým odrazovým mostíkom a nástrojom na zvýšenie povedomia o ich biznise pre potenciálnych zákazníkov. 

Ako vytvoriť profil na Google My Business

Vytvorenie firemného profilu Google predstavuje jednoduchý spôsob, ako prilákať nových zákazníkov do tvojej firmy prostredníctvom Vyhľadávania a Máp Google. Je dôležité povedať, že firemný profil Google je k dispozícii iba pre firmy, ktoré sú v kontakte so zákazníkmi. Patria sem firmy s fyzickou prevádzkou a firmy, ktoré poskytujú služby prostredníctvom stretnutí s klientmi na iných miestach. Ak podnikáš len online, budeš musieť zostať pri iných nástrojoch Google, napr. Google Ads alebo Google Analytics

1. Prihlás sa do Správcu firemného profilu Google

Ak si sa už prihlásil do účtu Google, automaticky sa prihlásiš aj do správcu firemného profilu Google. Pokiaľ nie, zadaj svoje obvyklé prihlasovacie údaje účtu Google alebo si vytvor nový účet.

2. Pridaj svoju firmu

Zadaj názov svojej firmy. Ak sa nezobrazuje v rozbaľovacej ponuke, klikni na položku Pridať svoju firmu na Googli. Potom vyber vhodnú kategóriu pre firmu a klikni na tlačidlo Ďalej.

3. Zadaj polohu firmy

V prípade, že máš fyzickú adresu, na ktorej môžu zákazníci prevádzku osobne navštíviť, klikni na možnosť Áno. Potom pridaj adresu svojej firmy. Možno bude tiež potrebné umiestniť značku firmy na mieste na mape. 

Ak firma nemá miesto, ktoré môžu zákazníci navštíviť, ale ponúka osobné služby alebo doručenie, môžeš uviesť celé oblasti. Ak nezadáš adresu, Google ťa požiada o zadanie regiónu. Vyber si z ponuky a choď Ďalej

4. Vyplň svoje kontaktné údaje

V tomto kroku zadaj telefónne číslo a adresu webovej stránky firmy, aby mohli v prípade potreby zákazníci jednoduchšie kontaktovať prevádzku. Telefónne číslo nie je povinné, takže ak nechceš byť zastihnutý, tento údaj môžeš vynechať.

5. Over svoju firmu 

Zadaj svoju fyzickú adresu, ktorá bude slúžiť na overenie firmy, ale nebude sa zobrazovať vo firemnom profile Google. Ak klikneš na tlačidlo Ďalej, zobrazia sa príslušné možnosti overenia účtu. Firmy s fyzickým sídlom dostanú na overenie kód poštou priamo na adresu a firmy s oblasťou pokrytia ho dostanú e-mailom

Keď dostaneš svoj päťmiestny kód, zadaj ho v ďalšom kroku alebo prejdi na https://business.google.com/ a klikni na Overiť alebo Overiť firmu. Zobrazí sa ti okno s potvrdením overenia. Po overení môžeš prejsť Ďalej na posledný krok k tvojmu firemnému účtu na Google My Business.

6. Prispôsob si firemný profil podľa tvojich predstáv

V tomto kroku môžeš vyplniť všetko, čo by sa zákazníkom mohlo hodiť. Či už to budú otváracie hodiny, popis firmy, alebo fotografie. Keď budeš pripravený, po kliknutí na Pokračovať sa ocitneš v hlavnom paneli Správcu firemných profilov. Tam môžeš spravovať svoj firemný profil, zobrazovať štatistiky, prečítať si recenzie a správy či vytvárať reklamy Google

V profile je dôležité vyplniť všetky dôležité informácie
V profile vyplň všetky informácie, ktoré budú tvoji zákazníci potrebovať.

Ako optimalizovať profil na Google My Business

Ak chceš zo svojho firemného profilu Google vyťažiť maximum, musíš ho neustále aktualizovať a optimalizovať. Google hodnotí profily v miestnom vyhľadávaní podľa toho, akú má firma relevanciu a do akej miery je známa. To všetko vyhodnocuje na základe aktivít, či už je to SEO, recenzie, alebo množstvo a frekvencia zdieľaných príspevkov a odkazov. Existuje niekoľko overených krokov a aktivít, ktoré môžu dopomôcť k zlepšeniu tvojho Google firemného profilu.

Kompletne vyplnený Google profil

Ak budeš mať kompletne vyplnený profil na Googli, zvyšuješ tak svojej firme dôveryhodnosť u zákazníkov. Úplný profil tiež zvyšuje pravdepodobnosť, že zákazníci skutočne navštívia kamennú prevádzku. Samotný Google tvrdí, že firmy s úplnými a presnými informáciami sa ľahšie priraďujú k správnym vyhľadávaniam, čo zvyšuje ich relevantnosť. Tu sa kruh uzatvára – jednoduché, však?

Pridaj reálne fotky a videá

Firemný profil Google obsahuje logo a titulnú fotku, to ale nestačí. Pre vyšší záujem o tvoje podnikanie je nevyhnutné pridávať reálne fotky a videá priestorov, produktov alebo služieb. V tomto prípade platí, čím viac, tým lepšie. Podľa spoločnosti Google dostávajú firmy s fotografiami oveľa viac žiadostí o trasu a tiež na ich webové stránky zákazníci častejšie klikajú. 

Ako pridať fotky a videá na firemný profil Google

Fotky alebo videá pridáš do svojho profilu Google tak, že v ľavom paneli klikneš na záložku Fotky. V pravom hornom rohu klikneš na + a pridávaš fotografie, ktoré chceš. Môžeš nahrať obrázok, vybrať si ho z albumov firemného profilu alebo vybrať fotku, na ktorej je firma označená. Ak chceš pridať videá, v hornej časti nájdeš kartu Video. Postup je rovnaký.

Fotky a videá sa pridávajú cez záložku fotky
Reálne fotky a videá pomáhajú zvýšiť záujem zákazníkov o produkty.

Zahrň do profilu kľúčové slová

Používanie správnych kľúčových slov zlepší relevanciu profilu. Zakomponuj ich prirodzeným spôsobom do popisu firmy a uvidíš, aké zázraky to prináša. Nevieš, ako vybrať vhodné kľúčové slová? Existuje niekoľko pomocníkov, ako napríklad Google Trends, Plánovač kľúčových slov alebo sa len zamysli nad tým, ako by si hľadal na Googli svoju firmu ty a skúšaj. Pozor na zlé zvolené kľúčové slová, ktoré sa nezhodujú so zámerom tvojho podnikania, to môže vyhľadávaniu tvojej firmy uškodiť.

Odpovedaj na recenzie a vytváraj si priaznivé PR

Zákazníci veria iným zákazníkom viac ako firme, preto môže byť pozitívna recenzia rozhodujúcim faktorom pri kúpe. O recenziu na tvoj firemný Google profil môžeš aj požiadať, ideálne po kúpe produktu alebo návšteve prevádzky. Google poskytuje priamy odkaz, pomocou ktorého môžeš zákazníkov požiadať, aby napísali recenziu na tvoju firmu. 

Na recenzie môžeš taktiež odpovedať. Či už ide o poďakovanie za milú recenziu, alebo opodstatnené ospravedlnenie na možnú negatívnu. V oboch prípadoch to prispieva k zvyšovaniu dôveryhodnosti. Ak chceš zobraziť a odpovedať na recenzie, nájdeš ich v paneli Recenzie na ľavej strane. 

Ako poslať žiadosť o recenziu

Ak chceš zdieľať odkaz na žiadosť o recenziu, na domovskej stránke nájdeš okienko s názvom Získajte ďalšie recenzie. Po kliknutí na tlačidlo Zdieľať recenziu sa ti zobrazí odkaz, ktorý môžeš skopírovať a komukoľvek poslať. Zvoliť si môžeš aj druhú možnosť, a to priamo odoslať odkaz cez Facebook, WhatsApp, Twitter alebo ju zdieľať e-mailom

Zákazníci veria recenziám viac ako firmám
Google poskytuje priamy odkaz, pomocou ktorého môžeš zákazníka požiadať o recenziu.

Aktualizuj informácie a pridávaj príspevky

Nezabudni upraviť svoj firemný profil vždy, keď sa zmení akákoľvek z uvedených informácií. Najčastejšou chybou, ktorú robia prevádzky, je to, že nezmenia časy otváracích hodín a následne čelia kritike od nahnevaných zákazníkov. Ak chceš upraviť informácie o svojej firme, môžeš tak urobiť kedykoľvek a tak často, ako je to potrebné

V službe Google My Business môžeš vytvárať príspevky podobne, ako to poznáš zo sociálnych sieti. Môžeš pridávať fotky produktov, zdieľať aktualizácie a udalosti. Tvorba príspevkov je veľmi intuitívna a jednoduchá a novým zákazníkom pomôže priblížiť tvoj biznis. 

Ako vytvoriť príspevok na Google My Business

V ľavej ponuke klikni na položku Príspevky a následne na modrý kruh Nový príspevok v pravom dolnom rohu. Vyber si, aký druh príspevku chceš vytvoriť: aktualizácia COVID-19, ponuka, výrobok, čo je nové alebo podujatie. Každý typ príspevku obsahuje špecifické informácie, ktoré je potrebné vyplniť. Ak máš všetko vyplnené, klikni na Zverejniť. Pokiaľ si sa v niečom pomýlil, nevadí, príspevok sa dá kedykoľvek upraviť.

Každý typ príspevku obsahuje špecifické informácie
Príspevky v GMB sa dajú kedykoľvek upraviť alebo vymazať.

Pridaj špeciálne funkcie a atribúty

Pre firemné účty Google sú k dispozícii špeciálne funkcie, ktoré sa líšia v závislosti od predmetu podnikania. Hotely môžu zobrazovať hodnotenia triedy, časy registrácie a vybavenie. Reštaurácie a bary zas jedálny a nápojový lístok alebo obľúbené jedlá. Firmy, ktoré ponúkajú služby, môžu zobraziť zoznam služieb

Firmy majú prístup k rôznym typom tlačidiel na základe zvolenej kategórie, no najčastejšie sa používajú Rezervácia, Objednať alebo Zavolať. Každá firma si môže vybrať až 10 kategórií, preto je výber naozaj široký. Ďalšou možnosťou je pridať faktické atribúty, ktoré by mohli zákazníkov zaujímať. V minulosti to bolo obľúbené bezplatné Wi-Fi, v súčasnosti napríklad bezbariérový prístup.

Ako pridať alebo upraviť atribúty

V informačnom paneli klikni na položku Informácie. V časti Od firmy klikni na Pridať atribúty. Ak už nejaké atribúty pridané máš a chceš ich len doplniť, klikni na ceruzku vedľa položky Od firmy. Pridaj všetko, čo potrebuješ a klikni na tlačidlo Použiť.

Firmy majú prístup k rôznym druhom tlačidiel
Každá firma si môže vybrať až 10 kategórií, ktoré im neskôr prinášajú rôzne typy tlačidiel.

Pridaj ponúkané produkty

Ak vlastníš alebo spravuješ firmu, ktorá ponúka produkty na predaj, jednoducho ich môžeš pridať do svojho firemného profilu Google. Tie sa po pridaní môžu zobrazovať okrem tvojho profilu aj v Nákupoch Google, čo ti pomôže zvýšiť predaj.

Ako pridať produkty do firemného profilu

V informačnom paneli vľavo klikni na Výrobky, a potom stlač Pridať výrobok. Vlož fotografiu produktu, jeho názov, kategóriu, cenu, popis a ak chceš, tak napríklad aj tlačidlo Objednať online alebo Ďalšie informácie. Produkt nezabudni uložiť. Takto môžeš pokračovať s každým produktom, ktorý predávaš.

Produkty sa zobrazujú aj v Nákupoch Google
Do firemného profilu Google môžeš pridať výrobky, ktoré sa budú zobrazovať v Nákupoch Google.

Vytvorenie bezplatného profilu Google je skvelým spôsobom, ako zvýšiť svoju viditeľnosť v službách Google. Informácie z firemného profilu sa zobrazia vo Vyhľadávaní, Mapách Google a Nákupoch Google, čo predstavuje veľkú príležitosť pre každého miestneho podnikateľa. Nevadí, že nevlastníš firmu s veľkým podielom na trhu. Práve Google My Business umožňuje umiestniť sa na miestnom trhu, zaujať zákazníkov a zvýšiť svoj predaj. 

Zdroje:

https://www.google.com/business/

https://eclincher.com/benefits-of-google-my-business/

https://www.innovationvisual.com/knowledge/why-is-google-my-business-important-for-your-business

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.