Vo svete online marketingu chce byť každý číslo jeden. Dosiahnutie tohto cieľa však nie je také jednoduché, ako by sa mohlo zdať. Musíte investovať svoj čas, vybudovať stratégiu, a hlavne nepoľaviť. Akonáhle sa totiž stanete úspešnými, musíte vynaložiť rovnaké úsilie na udržanie vašej pozície. Dôležitý faktor je v tomto prípade audit marketingovej stratégie. Pravidlá efektívneho online marketingu a algoritmy vyhľadávačov sa totiž neustále vyvíjajú.

Potrebujete audit digitálnej marketingovej stratégie?

Určite by ste mali pouvažovať o auditovaní svojich aktivít, ak:

  • návštevnosť vašich webových stránok klesá,
  • nedosahujete svoje predajné ciele alebo ich chcete zvýšiť,
  • máte nízku interakciu na sociálnych sieťach sieťach,
  • vysoká cena za konverziu,
  • investície do marketingu sú neefektívne v porovnaní s vašim obratom – máte vysoký pomer nákladov na vytvorený obrat,
  • chcete znížiť mieru odchodov na webových stránkach,
  • chcete zlepšiť mieru prekliknutia v e-mailovom marketingu atď.

SEO audit webu

Srdcom digitálnej marketingovej stratégie je SEO, ktoré pomáha zlepšovať organickú návštevnosť a umiestnenie vo vyhľadávačoch. Podľa Econsultacy report až 61% spotrebiteľov pred samotnou kúpou produktu využíva vyhľadávač. Z toho vyplýva, že ak chcete zvýšiť predaj, mali by ste mať webstránku alebo e-shop optimalizovanú pre vyhľadávače. Napríklad pri nastavení správne SEO stratégie viete dosiahnuť výborné predajné výsledky. Napríklad naše SEO case study Lulubee vám napovie viac.

Analýza kľúčových slov

Prvým a veľmi dôležitým krokom je teda analýza kľúčových slov a hlavne jej správne využitie. Napríklad ak chcete vytvoriť kvalitný obsahový plán, optimalizovať obsah, tvoriť interné odkazy a umiestneniť správne kľúčové slová na webstránke. Zamerajte sa na to, čo ľudia hľadajú a top kľúčové slová, aby ste nerobili až príiš širokú analýzu, ktorú váš marketingové oddelenie nemá šancu využiť. Dajte si ale pozor na nafúknutý obsah plný kľúčových slov, pretože okrem penalizácie od Google bude váš obsah pre čitateľov umelý a neatraktívny.

On-Page optimalizácia

Pri audite webstránky identifikujete chyby na webstránke, ako sú duplicity, zlá štruktúra formátovania, odkazy na nefunkčné stránky, nedostatočný obsah, stránky bez obsahu alebo pridanej hodnoty. Problémom môže byť aj vysoký čas načítania stránky, interné prepojenia, nefunkčné odkazy (404), nesprávne použitie presmerovania (301) atď. S diagnostikou chýb na webstránke pomôžu aj rôzne nástroje ako napríklad bezplatný nástroj Google Search Console či náš obľúbený, ale platený MOZ. Chyby odhalí aj užitočný nástroj Web Page Test.

MOZ audit
Report webstránky z MOZ.

Off-Page optimalizácia

Skontrolujte relevantnosť spätných odkazov na vašu stránku. Sú existujúce odkazy na vašom webe z domén s vysokou autoritou? (Viac na tému autorita domény.) Odmietnite spätné odkazy zo spamových webových stránok. Vytvárajte nové spätné odkazy a skontrolujte, či dodržiavate smernice Google. Inšpirácie pre linkbuilding môžete hľadať u konkurencie, cez rôzne nástroje ako Moz, Marketing Miner alebo a iné.

Technická stránka a responzíva

Má vaša stránka správnu štruktúru? Máte v poriadku zdrojový kód? Sú všetky formuláre, tlačidlá a ďalšie položky funkčné? Funguje váš web správne vo všetkých prehliadačoch? Je stránka kompatibilná pre mobilnú verziu? Web musí byť responzívny a myslieť na užívateľa prichádzajúceho z mobilného zariadenia. Neoptimalizované stránky a obsah pre mobily nehodnotí zle len Google, ale výrazne znižujú konverzný pomer pri návštevách z týchto zariadení. Počet používateľov mobilných zariadení sa postupne zvyšuje, takže je potrebné optimalizovať stránku tak, aby ste mohli využívať maximálne výhody vyplývajúce z eskalácie mobilného trhu. Ako vyzerá vaša stránka pri zobrazení v rôznych zariadeniach si môžete prezrieť napríklad cez aplikáciu MobileTest.me.

Audit sociálnych sietí

Zatiaľ čo vyhľadávače pomáhajú nájsť informácie týkajúce sa produktu, sociálne siete zákazníkom pomáhajú získať informácie o reputácii produktu alebo spoločnosti. Okrem toho sú sociálne siete silným nástrojom na budovanie komunity a získavanie spätnej väzby. Na Slovensku využíva nejakú sociálnu sieť aspoň raz za mesiac 7 z 10 dospelých. Identifikujte sociálne siete, kde trávi vaša cieľová skupina najviac času a investujte do obsahu a komunikácie tam.

Cieľová skupina a vhodný čas príspevkov

Prvým bodom v rámci auditu sociálnych sietí je správne zvolenie vašej cieľovej skupiny. Analyzujte svojich sledovateľov podľa polohy, veku, demografických údajov. Sledujte, kedy sú online a zdieľajte obsah v danom čase. Táto prax vám môže pomôcť zvýšiť organický dosah a engage. Sledujte nové trendy a reagujte na ne. Sociálne siete sú rýchlo sa vyvýjajúci segment a to čo platilo dnes, už nemusí platiť zajtra aj vďaka neustále sa meniacemu algoritmu.

Obsahová stratégia

Na dosiahnutie solídnej aktivity musíte na sociálne profily pravidelne pridávať nové updaty. Nezabúdajte na podrobne vyplnený profil, kvalitné obrázky a odkazy na web a ostatné sociálne siete. Zdieľajte informatívny obsah z vlastných webových stránok a nezabudnite na lifestyle príspevky, ktoré ľudia radi čítajú a zdieľajú. Priebežne sledujte konkurenčné domáce i zahraničné kanály. Nezabúdajte na komunikáciu s fanúšikmi a odpovedanie na správy či komentáre. Vyhodnocujte výsledky prostredníctvom mesačných reportov, ktoré vám pomôžu rýchlejšie identifikovať slabé miesta a efektivitu vašich kampaní.

Prečítajte si tiež: Ako efektívne spravovať sociálne siete pre ecommerce.

Audit Content Marketingu

Generovanie kvalitného obsahu nestačí. Je potrebné šíriť obsah tak, aby sa dostal k ľuďom, pre ktorých bol napísaný. Blog je predsa jedinečný priestor, prostredníctvom ktorého môžete komunikovať svoje myšlienky, dať čitateľom hodnotu a budovať s nimi vzťah. Blog dá vašej spoločnosti hlas, dobre si preto rozmyslite, ako ho budete využívať. Je tiež dôležité okrem tvorby obsahu daný obsah aj marketigovo propagovať a na to je potrebný obsahový plán a obsahová stratégia, ktorá by mala vychádzať z auditu.

Prieskum publika a definovanie cieľovej skupiny

Identifikujte správnu cieľovú skupinu je základným krokom pre každú úspešnú kampaň. Ak s ňou chcete pracovať, je potrebné pochopiť čo ju zaujíma a po čom má dopyt. Zistíte tak, aký typ obsahu je pre nich zaujímavý. Zaujmite aktuálnym či zábavným obsahom ale aj témami, na základe analýzy kľúčových slov, ktoré s vašou stánkou súvisia. Vytvorením kvalitného a zaujímavého obsahu to ale nekončí.

Obsahová stratégia a optimalizácia obsahu

Naplánujte si obsahovú stratégiu. Váš obsah by mal byť optimalizovaný tak pre čitateľa, ako aj pre vyhľadávače. Aplikujte najlepšie stratégie SEO, ktoré vám pomôžu zaradiť sa do výsledkov vyhľadávania. Pomôže aj recyklovanie starších článkov, ak to robíte správne.

Audit platenej reklamy

Platená reklama je spôsob, ako predávať vaše produkty alebo služby rýchlejšie. Bez správneho nastavenia platenej reklamy môžete prísť o svoje peniaze pekne rýchlo a výsledok sa nedostaví. Je potrebné mať čo najskôr kampane s efekítnou cenou za konverziu a čo najvyšším ROAS, ale to sa nedá spraviť čarovným prútikom.  Po audite sa dajú nastaviť reálne očakávania.

Google AdWords

Keď hovoríme o PPC, väčšina firiem investuje svoj rozpočet do služby Google AdWords. Pred samostným spustením kampaní by nemala chýbať analýza kľúčových slov. Uistite sa, že cielite na správne kľúčové slová. Máte dostatočne efektívne cielenie? Aké je skóre kvality vaših reklám? Robíte retargeting? Filtrujete vylučujúce kľúčové slová? Tiež je potrebné skontrolovať, aké kľúčové slová cielia vaši konkurenti. Môže vám to pomôcť rozšíriť tie vaše.

Cielenie

Tejto akcii venujte špeciálnu pozornosť. Existuje viacero možností cielenia napríklad geografické oblasti, demografické údaje a typ zariadenia. To všetko sú kľúčové faktory pre úspešnú kampaň AdWords. Akonáhle nájdete tie najviac konvertujúce regióny, zariadenia a mestá, ktoré sa vám osvedčia, nastavte nové kampane tak, že im pridelíte maximálny rozpočet pre lepšiu návratnosť investícií. Tiež môžete nastaviť samostatné kampane tak, že im pridelíte maximálny rozpočet, aby ste dosiahli väčší počet kliknutí/konverzií.

Relevantnosť reklamy

eden z najdôležitejších faktorov úspešnej kampane. Skóre kvality reklamy určuje, ako relevantná je vaša reklama pre systém AdWords. Spoločnosť Google vypočíta skóre kvality prostredníctvom MP reklamy a kópie reklamy a vstupnej stránky. Skóre kvality priamo ovplyvňuje vaše ceny za kliknutie (CPC) a rebríčku reklám v službe Google, takže by ste tento faktor rozhodne nemali podceňovať.

Prečítajte si viac v našom článku ako efektívne spravovať PPC kampane vrámci Google Adwords.

Pár trikov na optimalizáciu reklám

  • Použite hlavné kľúčové slovo v hlavičke svojej reklamy. Zvýši to jej relevantnosť a konverziu.
  • Adresa URL by mala byť krátka a výstižná a mala by obsahovať vaše cieľové kľúčové slovo. Môžete vynechať https a ​​www, aby ste získali viac miesta pre svoje kľúčové slovo.
  • Ak chcete získať vyššiu mieru prekliknutia, napíšte chytľavý popis a pridajte jasné CTA. Výhody, ako je bezplatná doprava, zľava, záruka atď., by mali byť vo vašej reklame viditeľné.
  • Reklamu by ste mali optimalizovať A/B testovaním. Otestujte svoju reklamu zmenou titulkov a popisu. Malá zmena vám môže pomôcť získať vyššiu konverziu. Vykonajte viaceré A/B testy s vašimi reklamami na rôznych typoch publika a nájdete tak najlepšiu reklamu, do ktorej investujete svoj budget s návratnosťou.

Rada na záver

Nestačí len optimalizovať svoje reklamy. Mali by ste tiež optimalizovať vstupnú stránku. Je možné, že používateľ sa po návšteve vstupnej stránky vráti späť z dôvodu zlého dizajnu, textu a irelevantnosti, atď. Efektivita platených kampaní môže byť nižšia, pokiaľ je vaša stránka nová a nemá vysokú organickú návštevnosť získanú vďaka vhodne zvolenej marketingovej stratégii. Nakúpili by ste v internetovom obchode, nemá žiadne recenzie, alebo radšej na overenom ehope?

Termín audit sa najčastejšie skloňuje na prelome starého a nového roku, kedy sa zvyčajne pripravuje nová marketingová stratégia, prípadne pri update dizajnu webstránky. Správne načasovaný audit vám prinesie zvýšenie efektivity marketingovej stratégie, sociálnych sietí, obsahového marketingu či platenej reklamy.

Získajte audit zadarmo

Dostali ste sa až sem? Máme pre vás skvelú správu! Pre prvých 10 z vás vypracujeme základný audit vybranej aktivity úplne zadarmo. Získate zoznam chýb s odporúčaniami, ktoré vám pomôžu zlepšiť vaše online podnikanie či návštevnosť webstránky.



Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *