„S kvalitným obsahom toho predáte viac!“ sú slová, ktoré dnes opakuje snáď každý marketingový guru. Je pravda, že kvalitný obsah vám pomôže nadviazať bližšie vzťahy s vašim publikom a Google ho tiež zbožňuje.
Znie to ako výhra pre vaše podnikanie, avšak vytvoriť skutočne dobrý obsah nie je vôbec jednoduché. Mnohé firmy to robia len preto, že to robia aj ostatní, alebo kvôli tomu, lebo je to práve v móde. Neuvedomujú si, akú silu obsah v skutočnosti má. Ponúkame vám štyri jednoduché tipy, ktoré vám pomôžu vypracovať kvalitný obsahový plán.
1. Pomenujte svoje ciele
Aké sú vaše ciele? Bez odpovede na túto otázku sa ďalej nepohnete. Svoje podnikanie poznáte najlepšie vy. Len vy viete, čo chcete prostredníctvom vášho obsahu dosiahnuť.
Ponúkame vám zopár príkladov:
- Chcem tvoriť obsah, ktorý mi pomôže lepšie sa umiestniť v Google výsledkoch vyhľadávania pre luxusné zájazdy na Kanárske ostrovy, čím zvýšim predaj tohto produktu o 30 %.
- Chcem tvoriť obsah, ktorý mi pomôže preukázať moje znalosti a schopnosti, vďaka čomu budem lepšie predávať poradenské služby.
- Chcem tvoriť obsah, ktorý mi pomôže inšpirovať moje cieľové publikum, vďaka čomu sa zlepší môj imidž.
- Chcem tvoriť obsah, vďaka ktorému na moju stránku prídu noví ľudia a dozvedia sa viac o mojich službách. Obsah ich upúta natoľko, že sa neskôr stanú mojimi zákazníkmi, a to mi zvýši predaj.
Ak obsah tvoríte už niekoľko rokov, je na mieste ho znova prehodnotiť. Odráža sa v ňom totiž vaša stará obsahová stratégia. Korešponduje s vašimi momentálnymi cieľmi? Aké sú výsledky? Čo by ste mohli tento rok zlepšiť?
2. Myslite na záujmy vášho cieľového publika
Osobnosť kupujúceho je veľmi dôležitá. Ak viete, čo sa vašim zákazníkom páči, bude pre vás ľahké vytvoriť obsah, ktorý ich zaujme. Témy, ktoré nezahŕňajú konkrétne váš produkt, môžu zasa prilákať nové publikum, ktoré sa tak môže dostať aj k vašim produktom. Odpovedajte na otázky, ktoré môžu trápiť vašu cieľovú skupinu, ponúkajte im rady, vzdelávajte ich, zabávajte. Jednoducho cieľte váš obsah na konkrétnu skupinu ľudí, nemôžete písať pre každého.
3. Experimentujte
Na základe vašich cieľov a cieľového publika si určite druh obsahu, ktorý chcete vytvárať. Už poznáte osobnosť svojich kupujúcich, takže viete, či radšej čítajú alebo pozerajú videá a ktoré sociálne siete používajú najradšej.
Druhy obsahu môžete kombinovať. Napríklad mamičky s deťmi zaujmú vtipné a milé videá, vzdelávacie videá, infografiky, súťaže, motivačné, inšpiratívne či vtipné obrázky.
Každých pár mesiacov môžete vyhodnotiť výsledky, ktoré dosiahli rôzne druhy obsahu. Vďaka tomu uvidíte, čo malo u vašej cieľovej skupiny najväčší úspech. Pamätajte si, naučiť sa, ako správne spravovať obsah trvá veľmi dlho. Buďte trpezliví.
4. Vytvorte ten najlepší obsahový plán
Ešte predtým, než sa vrhnete na tabuľku s perfektným plánom, je tu posledná otázka, na ktorú si musíte odpovedať. Aké prostriedky máte k dispozícii a ako často ste schopní publikovať kvalitný obsah? Odpoveď vám určí, s akou pravidelnosťou by ste mali publikovať. Pravidelnosť je pri obsahovom pláne veľmi dôležitá. Nájsť tú správnu rovnováhu môže tiež trvať určitý čas. Vyvarujte sa aj iných častým chybám, ktoré blogeri robievajú.
Na tvorbu obsahového plánu nepotrebujete žiaden špeciálny softvér, úplne vám postačí Excel alebo Google Spreadsheets.
Váš obsahový plán by mal obsahovať:
- tému,
- názov článku,
- dátum vydania,
- druh obsahu,
- cieľové publikum,
- produkty alebo značky, ktoré chcete propagovať.
Obsahový plán si pripravujte minimálne mesiac vopred. Stále ho môžete zmeniť, no je dobré mať jasnú predstavu, kam chcete smerovať.