Krízový manažment pre online marketing v čase koronavírusu

Madviso Madviso

Dôsledky globálnej pandémie ovplyvňujú milióny ľudí na celom svete. Vyzerá to tak, že tu s nami koronavírus bude ešte dosť dlho, a tento fakt navždy zmení nielen každodenný život ľudí, ale i podnikateľské prostredie. No nič netrvá večne a aj v tom najdramatickejšom scenári sa raz táto situácia skončí. Ako prežiť toto obdobie a neutrpieť likvidačné straty?

Ako prvé je potrebné zachytiť prvé trendy a vzorce správania, na základe ktorých môžeme pristúpiť k zmenám v marketingovom ekosystéme a vyvarovať sa nesprávnym rozhodnutiam. Nerobiť nič a čakať, kým problém zmizne sám, v podnikaní nie je riešenie. Môžete tým stratiť svoju trhovú pozíciu, či dokonca existenčne ohroziť svoju firmu.

Nerobte paniku

Toto je jedno z najdôležitejších odporúčaní. Čím je panika väčšia, tým väčšie sú aj riziká. Nikdy nikomu nepomohla vyriešiť akýkoľvek problém. Obavy sú pochopiteľné a môžu byť na mieste, ak vás povedú k novým nápadom a riešeniam, ktoré pomôžu vášmu podnikaniu.

Ide napríklad o nové služby, ktoré viete zákazníkom poskytnúť, presunutie pôvodných služieb do online prostredia, digitalizácia, škrtanie nákladov alebo úprava a nastavenie marketingovej stratégie. Možností, ako sa adaptovať je veľa, ale chce to individuálny prístup.

Prečítajte si: Aké KPI môžete sledovať v e-commerce?

Najčastejšou chybou v krízovom marketingu sú rozhodnutia založené na pocitoch. Príkladom je zastavenie podnikateľských aktivít, zastavenie reklamných kampaní alebo úplné stopnutie investícií do marketingu a rozvoja firmy. Vyvarujte sa všetkým unáhleným krokom, ku ktorým vás motivuje vzniknutá panika a neistota.

Graf zákazníckeho správania
Graf ukazuje zvýšený počet online nákupov v období pandémie v Taliansku a Španielsku.

Pripravte krízové scenáre pre váš biznis a finančný plán

Urobte si domácu úlohu v Exceli – finančné a obchodné plány vašej firmy. Nezabudnite na viaceré varianty, ktoré zohľadnia možný vývoj situácie. Ak sa vyzbrojíte prepočtami, plánom rizík a možných scenárov, budete môcť pripraviť aj konkrétne riešenia. Vhodné je napríklad osekanie nepodstatných výdavkov. Zistite, kde môžete ušetriť bez toho, aby to ovplyvnilo získavanie nových zákazníkov alebo predaj. Investujte do aktivít, ktoré vám pomôžu získať zákazníkov hneď teraz, alebo v blízkej budúcnosti.

Pri obchodných plánoch akvizícii nových zákazníkov uvažujte nad novými spôsobmi, ako ich osloviť. Nezabúdajte na to, že väčšina ľudí je doma, za počítačom alebo s mobilom v ruke. Ľudia sú v tejto dobe online omnoho viac než obyčajne. Preto je dôležité, ako má vaša firma nastavené online prostredie a aké kanály používa na komunikáciu so zákazníkmi. Ľudia hľadajú informácie cez Google, trávia čas pozeraním filmov, počúvaním hudby, sledujú dianie vo svete a trávia čas na sociálnych sieťach. Tam všade môžete nájsť vašich budúcich zákazníkov. Hlavné nie sú nápady, ale ich exekúcia a konkrétne kroky.

Konkrétne odporúčania a kroky, ktoré môžete urobiť ihneď:

  • zamyslite sa aké aktivity pomôžu vášmu biznisu teraz a v dlhodobejšom merítku,
  • tieto aktivity kvantifikujte a určite priority ako ich budete realizovať,
  • identifikujte, ktoré aktuálne bežiace reklamné kampane sú teraz zbytočné a pripravte špeciálne krízové kampane aj s konkrétnymi cieľmi a ich KPI,
  • identifikujte nové cieľové skupiny, ktoré môžete osloviť,
  • skúste niečo ponúknuť aj vašim bývalým klientom,
  • premyslite, kde nájdete týchto ľudí a ktoré kanály na komunikáciu budú najvhodnejšie,
  • ponúkajte vaše služby, ktoré dávajú zmysel a snažte sa odlíšiť,
  • snažte sa získať nové kvalitné leady, ktoré sú dôležité hlavne pre B2B,
  • komunikujte s ohľadom na krízu,
  • neočakávajte zýšenie predaja alebo okamžitý zisk, ale všetko smerujte k zachovaniu kontinuity a budúci výnos,
  • investujte do digitalizácie vašej firmy a procesov,
  • zlepšite webstránky a nastavte si poriadne online prostredie,
  • nájdite si čas na všetko čo ste doteraz odsúvali alebo sa prejavilo až teraz, že nie ste na to pripravení.

Snažte sa v kríze nájsť aj pozitíva

Viem, že je náročné ich v tak ťažkej situácii hľadať, hlavne ak trh trpí odloženou spotrebou a ľudia okrem nevyhnutných vecí nenakupujú iné služby/produkty. Aj v tejto situácii je možné pozrieť sa na pozitívne stránky. Kríza odhalí, na čo vaša firma nie je pripravená a čo je potrebné zmeniť. Zároveň vám umožní začať s transformáciu a šikovnými rozhodnutiami dobehnúť alebo predbehnúť konkurenciu.

Nájdite priestor na zmeny a pracujte na tom, ako zlepšiť svoju pozíciu na trhu. Venujte sa aktivitám, ktoré vám niečo prinesú z dlhodobého hľadiska, aj keď to teraz nevyzerá ružovo. Ak celý váš segment pociťuje dopad tejto krízy a vyzerá to, že nemôžete pre danú situáciu robiť nič, vyskúšajte iný prístup. Robte čo môžete, pokojne aj z úplne iného segmentu. Získate tak prostriedky, ktoré vám pomôžu preklenúť náročnú situáciu.

Taxikári môžu voziť jedlo alebo nákupy, reštaurácie zase umožnia vyzdvihnutie denného menu. Niekedy je potrebná štipka kreativity, nesmiete to však vzdávať. Ak ste reštaurácia, spojte sa napríklad s taxislužbou a donášku, ktorú normálne nerobíte, tak dokážete vybaviť jednoducho. Nezabudnite vašich stálych zákazníkov informovať vďaka lokálnemu cieleniu reklamy o tom, v akom režime aktuálne fungujete. Komunikujte, vaši zákazníci na to čakajú.

Reklamné kampane a marketing prispôsobte situácii

Prosím, viete teraz zastaviť všetky reklamy alebo pozastaviť aktivity na neurčito?” Takto sa mnohým marketingovým a reklamným firmám ozvali ich dlhoroční klienti. Niektorí oprávnene – toto rozhodnutie zdôvodnili faktami, poradili sa s odborníkmi a premysleli všetky svoje možnosti, ako pristupovať k marketingu, reklame a propagácii. Iné firmy toto rozhodnutie urobili na základe obáv a paniky, bez akéhokoľvek racionálneho základu.

Prečítajte si: Najčastejšie chyby pri správe reklám na sociálnych sieťach.

Všeobecné fakty, ktoré vám pomôžu s rozhodovaním:

  • V súčasnosti nemožno očakávať okamžitý úspech kampaní alebo nárast predaja (iné to je, ak predávate jedlo, drogériu, lieky, čistiace prostriedky, zdravotné, ochranné pomôcky a iné s krízou súvisiace tovary a služby).
  • Je potrebné venovať sa marketingu ak chcete, aby váš biznis fungoval aj po kríze, teda o 2-3 mesiace.
  • Ceny reklamy sú nižšie, za menej peňazí sa o vašich službách/produktoch môže dozvedieť viac potenciálnych zákazníkov.
  • Spotreba väčšiny bežných segmentov klesá alebo sa čiastočne odkladá.
  • Nie všetko sa dá realizovať a predávať online.

Z toho vyplýva, že ak chcete, aby tu váš biznis bol a konkurencia neprebrala vaše miesto na trhu, je dôležité konať. Marketingové aktivity je potrebné adaptovať vzhľadom na situáciu aj povahu vášho biznisu. Ak spotreba klesá, budujte vzťah so zákazníkom, pracujte na zlepšení značky, vytvárajte povedomie v online prostredí. Ak ste doteraz nemali webstránku alebo e-shop, je načase zmeniť to. Vždy je čo zlepšovať. Najdôležitejšie je, aby všetky nové aktivity priniesli výsledky v krátkodobom a dlhodobom výhľade, či pomohli prežiť aktuálnu situáciu.

Konkrétne rady vám dá odborník, ktorý bude môcť zauditovať vašu situáciu a má k dispozícii potrebné analýzy, ktoré vie zhodnotiť. Vďaka nim dokáže navrhnúť aj konkrétne kroky a odporúčania.

V tejto situácii sme sa rozhodli pomôcť aj my. Využiť môžete našu ponuku konzultácií v rozsahu 2 hodiny zadarmo, ktorá platí počas krízového obdobia.

Dohodnime si termín bezplatnej konzultácie

Buďte online a digitalizujte

Potenciálni zákazníci pod tlakom situácie menia svoje správanie. Uvedomujú si výhody digitálneho sveta, vyhľadávajú informácie aj zábavu, nakupujú online… Mali ste kamennú prevádzku či predajňu, ktorá fungovala bezchybne? Spĺňali obchoďáci predajné plány na 150 %? To teraz stačiť nebude. Presunutie predaja a poskytovania služieb online je v tejto chvíli nevyhnutné.

Prečítajte si: Ako pripraviť evergreen obsahovú stratégiu?

Ak môžete, poskytujte svoje služby cez internet a zaveďte pre zamestnancov možnosť práce z domu. Uistite vašich zákazníkov, že ako firma fungujete a pripravte pre nich špeciálne ponuky, ktoré im môžu pomôcť v kríze. Nemáte e-shop? Nevadí, skúste e-shop platformu na prenájom, ktorá vám ušetrí vysoké vstupné náklady. Neskôr môžete prejsť na e-shop na mieru.

To isté platí aj pre poskytovanie zákazníckej podpory. Rozšírte portfólio a využite moderné technológie pre vaše podnikanie. Najväčší problém zasiahne firmy, ktoré ešte nezvládli prechod do digitálnej ekonomiky a digitalizáciu procesov. Pomôžu aj cloudové služby. Toto všetko môže ušetriť čas, a teda aj náklady firmy na je prevádzku.

Nástroje, ktoré používame my:

  • Slack – nástroj na internú komunikáciu,
  • Google Drive – úložisko, nástroj na dokumenty a kolaboráciu online v cloudovej službe,
  • Tawk – nástroj na online chat a zákaznícku podporu,
  • Atlassian – pre organizáciu úloh na projektoch,
  • Superfaktura – nástroj na fakturáciu.

Veľa z nich je zadarmo alebo za mesačné fee, ktoré je pre firmu únosné, no zjednodušia procesy a zároveň znížia dlhodobé výdavky. Pre firmy, ktoré chcú predávať online jednoducho a rýchlo sme vyvinuli Midasto e-shop na prenájom.

Ako dobre vás zákazníci poznajú?

To, či vás potenciálny zákazník v tejto dobe nájde alebo spozná vašu značku, závisí od vašej online prítomnosti. Preto sa uistite, že máte dobre nastavené všetky kanály, prostredníctvom ktorých sa môžete prezentovať.

Sú to hlavne:

  • Google my Business – je to váš firemný profil v Google,
  • Facebook – je to hlavne váš firemný profil a rôzne skupiny, kde sa môžete propagovať alebo presadiť dlhodobejšou marketingovou stratégiou,
  • Instagram – získavajte popularitu na tejto obľúbenej sociálnej sieti,
  • Linkedin – špecializovaná sieť pre profesionálov,
  • Google – sú to hlavne výsledky vyhľadávania,
  • vaša webstránka alebo e-shop,
  • okrajovo aj firemné profily v online katalógoch.

Pri začínajúcom e-shope nezabudnite na tieto aktivity ešte pred jeho spustením.

Poraďte sa s odborníkmi o ďalšom postupe

Na základe dát analýz vášho podnikania objavíte slabé a silné stránky, ktoré vám pomôžu s plánovaním vhodného postup a alokácie prostriedkov. Vďaka tomu môžete zvýšiť svoje šance na úspech v nadchádzajúcom období. Nenechajte nič na náhodu.

Bezplatné marketingové poradenstvo

Chceme pomáhať firmám, ktoré ohrozuje kríza spôsobená následkami pandémie koronavírusu. 10 vybraným spoločnostiam poskytneme bezplatné marketingové konzultácie a krízové poradenstvo v hodnote 240 EUR. Prihlásiť sa môžete vyplnením dotazníka do 31.3.2020.

Vyplňiť dotazník

Naším cieľom je pomôcť v krízovom období malým a stredne veľkým spoločnostiam, ktoré nemajú interný tím marketingových odborníkov a zmeny v nariadeniach aj správaní zákazníkov ohrozujú ich prosperitu. Ak si nie ste istí, aké marketingové aktivity pomôžu vašej spoločnosti ustáť najbližšie týždne a mesiace, využite online marketingové konzultácie Madviso. Pripravíme pre vás vysoko personalizované poradenstvo, marketingový audit a návrhy riešení šité na mieru.

Zarezervujte si 2 hodiny konzultácie zadarmo

BLOG

Podobné články

Kontakt

Zaujali vás naše služby?

Máte otázky, záujem o úvodnú konzultáciu či cenovú ponuku? Radi vás privítame u nás v kancelárii na Leškove 8, alebo si dohodneme stretnutie online.

Prvá konzultácia je zadarmo.

Kontaktujte nás