Taktiky na získanie kontaktov pre email marketing

Madviso Madviso

Email marketing patrí k veľmi efektívnym metódam, ako dať spoľahlivo informácie o vašom podnikaní ľuďom, ktorí sa o vás naozaj zaujímajú. Dôležité je mať vždy aktuálnu databázu kontaktov. Do nej sa ľudia dostanú dobrovoľným rozhodnutím, a tak máte veľkú istotu, že pre nich budú vaše novinky relevantné. Znie to ako vysnívaná stratégia. Viete však, ako sa k takejto databáze dopracovať?

V našom predchádzajúcom článku sme si ukázali základné pravidlá email marketingu, ako efektívne predávať pomocou newslettrov a v čom sa skrýva sila a výhody tejto formy komunikácie. Neustále sme si opakovali, že newsletter nie je SPAM, pretože zákazníci vám ponúkajú svoje emailové adresy s plným záujmom a súhlasom. Radi vám priblížime, akými metódami môžete získavať nové kontakty do svojej vlastnej databázy legálnou a najmä efektívnou cestou. Mnohé začínajúce eshopy si myslia, že svoju databázu môžu naplniť kúpenými kontaktmi. Na prvý pohľad to môže vyzerať ako jednoduché riešenie, z dlhodobého hľadiska je to však neefektívne a najmä nezákonné.

Stabilný formulár na stránke

Základná, no veľmi jasná a férová metóda zberu emailových adries, je umiestnenie stabilného formulára pre odber noviniek priamo na web vášho eshopu alebo stránky. Zákazník má tak kedykoľvek možnosť sa prihlásiť, dôležité je zaujať ho kreatívnym textom či vizuálom.

Pop-up formulár

Tento druh formulára je trocha zložitejší, avšak zákazníkov dokáže upútať oveľa viac, než statický obsah na stránke. „Vyskakujúce“ formuláre stále fungujú a pokiaľ si pre neho zvolíte adekvátny obsah a zobrazenie, môže byť veľmi efektívny. Dôležité je odhadnúť mieru toho, aby tento druh správy čo najmenej obťažoval návštevníka vašej stránky, avšak zobrazil sa v tej správnej chvíli.

Lepšie fungujúce pop-up okná sa zobrazujú na stránkach až po určitom čase strávenom na stránke. Vtedy už zákazník vynaloží určitý čas a námahu s oboznamovaním sa vašej ponuky, a preto je vyššia šanca, že bude chcieť vyplniť aj váš formulár. Záchranným kolesom môže byť zobrazenie tohto okna aj vtedy, keď sa zákazník rozhodne vašu stránku opustiť. Je to však na vás a vašej stránke, kedy sa pop-up formulár oplatí vypustiť. Nebojte sa jeho obsah priebežne testovať.

Dotazník, otázky, komentáre

Niektoré stránky zvyknú na svoj web pridanie komentára alebo otázky podmieňovať zadaním emailovej adresy. Aj týmto spôsobom sa dajú zbierať kontakty legálnou cestou, pretože návštevník sa sám rozhodne, kde svoju adresu zverejní a kde nie. Niektoré eshopy zvyknú umiestňovať aj krátky prieskum, v ktorom sa zväčša pýtajú na jednu, maximálne dve otázky, napríklad „Boli ste s vaším nákupom spokojní?“ Takýto prieskum sa môže tiež objaviť ako pop-up okno, nezabudnite jeho objavenie sa vždy patrične zdôvodniť.

Sociálne siete

Možno by vám to hneď nenapadlo, ale aj Facebook či Instagram sa dajú použiť na zber dát. V prípade sponzorovaného príspevku je to podobné, ako so stabilným formulárom na vašej stránke. Tu už nie je potrebné vypĺňať údaje, pretože tie sú zadané na vašej sociálnej sieti a vy len potvrdíte súhlas. Veľké využitie majú takéto príspevky napríklad na mobilných zariadeniach. Pokiaľ máte veľa fanúšikov na vašej fanpage, ale málo kontaktov pre rozposielanie vášho newslettera, pridajte si na vašu stránku záložku s jednoduchým názvom „Newsletter“, kde sa ľudia môžu opäť jednoducho prihlásiť.

Ďalšou skvelou a čoraz populárnejšou metódou je tzv. chatbot. Chatboti sú interaktívna softwarová platforma, ktorá býva umiestňovaná v aplikáciách a chatoch a vďaka jej vhodnému nastaveniu môže komunikovať ako človek. Reagujú okamžite a ich hlavným cieľom je zlepšenie customer experience. Ak vám zákazník poskytne v konverzácii s botom svoj email, telefónne číslo či rok narodenia, toto všetko viete využiť v ďalšej následnej komunikácii. Dátum narodenia sa v email marketingu dá šikovne zužitkovať napríklad ponúknutím narodeninovej zľavy v daný deň.

Obľúbené súťaže

Súťaže patria medzi snáď najvyužívanejšiu taktiku hromadného zberu dát. Ich obsah a najmä výhry a podmienky si však vopred starostlivo premyslite, aby vaša návratnosť bola taká, akú si predstavujete. Kontaktov síce získate naraz veľa, ale veľké percento z nich vám nemusí priniesť do budúcnosti verných zákazníkov. Tento nedostatok môžete zmierniť napríklad tým, že niektorou z vašich výhier bude váš vlastný produkt alebo služba.

Bonusový program a odporúčanie priateľom

Odporúčanie vašich produktov a služieb je veľmi efektívna metóda. Ponúknite zľavu vášmu zákazníkovi a niekomu ďalšiemu z ich priateľov a buďte si istí, že kontakty sa ku vám len tak pohrnú. Vytvorenie špeciálneho vernostného programu, do ktorého môžete vstúpiť len po registrácii, je ďalší skvelý spôsob na získanie emailových adries vašich zákazníkov. Program podporíte ešte viac, keď ho budete propagovať ako niečo naozaj výnimočné, napríklad že ku novej kolekcii sa dostanú skôr iba členovia klubu a podobne. Pri registrácii viete od vašich zákazníkov získať aj viac informácií, než len emailovú adresu, vďaka čomu budete môcť neskôr lepšie cieliť aj vaše posolstvá.

Vlastné eventy a semináre

Nové kontakty sa ešte stále najlepšie získavajú tvárou v tvár. Zorganizujte vlastný seminár či workshop, na ktorý je nutná online rezervácia. Na samotnej akcii sa nebojte usporiadať súťaže či ankety, kde návštevníci tiež zanechajú svoje emailové adresy. Na každom takomto podujatí je dôležité nezabúdať za každý nový kontakt poskytnúť ľuďom patričnú odmenu.

Nezabúdajte na priamy predaj

Pokiaľ máte aj kamenné predajne a nie len eshop, rozhodne sa nebojte zákazníkov aktívne oslovovať za účelom zberu dát. Pozývajte ich do vernostného programu alebo im ponúknite špeciálne zľavy na ďalší nákup, ktorá bude zaslaná zákazníkovi priamo na mail. Týmto spôsobom predídete tomu, aby vám zákazníci ponúkali falošné adresy.

Nezabúdajte na to, že marketing sa nemusí robiť vždy len online. Najmä pri zbere kontaktov pre vašu ďalšiu následnú marketingovú komunikáciu je dôležité sa ľuďmi rozprávať všetkými kanálmi. Priame oslovenie môže mať väčší efekt, avšak taký pop-up formulár vám zasa môže nazbierať oveľa viac kontaktov za kratší čas. Ich relevantnosť však môže byť nižšia. Aj z tohto dôvodu je dôležité mať vopred naplánovanú presnú stratégiu, ako súčasť vášho marketingového mixu.

Zvoliť si vhodnú metódu na oslovenie zákazníkov je dôležité, avšak na pamäti majte neustále aj tzv. Lead magnet, teda dôvod, ktorý má ľudí presvedčiť, aby sa prihlásili na odber vašich informácií. Motivácia je veľmi dôležitý kľúč, buďte si istí, že bez toho, aby ste ľuďom neposkytli nejakú výhodu, vyplývajúcu z prihlásenia sa na odber, bude veľmi náročné ich presvedčiť. Skúste im ponúknuť napríklad nejakú zľavu pri prvom nákupe, možnosť stiahnutia zaujímavých materiálov zadarmo alebo prístup k nejakému online kurzu, ktorý im budete posielať cez email a podobne.

BLOG

Podobné články

Kontakt

Zaujali vás naše služby?

Máte otázky, záujem o úvodnú konzultáciu či cenovú ponuku? Radi vás privítame u nás v kancelárii na Leškove 8, alebo si dohodneme stretnutie online.

Prvá konzultácia je zadarmo.

Kontaktujte nás