Správne nastavená stratégia tvorby obsahu podporuje budovanie povedomia o značke, zvyšuje predaj a prepája jednotlivé segmenty online marketingu. Jej súčasťou môže byť aj interaktívny obsah, ktorý umožňuje vzájomnú výmenu informácií medzi publikom a tvorcom obsahu. Čitateľ do obsahu priamo zasahuje, vďaka čomu získa relevantné informácie v reálnom čase. Aké druhy interaktívneho obsahu poznáme a aké výhody nám prináša?

Čo je interaktívny obsah?

Je to obsah, ktorý od publika vyžaduje, aby sa aktívne podieľalo na získaní jeho hodnoty. Hodnota obsahu najčastejšie predstavuje informáciu, ktorú čitateľ zatiaľ nemá. Namiesto pasívneho čítania, pozerania alebo počúvania musí s obsahom pracovať. Pri interaktívnom obsahu môže byť informácia personalizovaná, teda prispôsobená konkrétnej osobe, ktorá je v kontakte s obsahom. Interaktívny obsah zahŕňa napríklad kvízy, hodnotenia, kalkulačky, interaktívne infografiky a podobne.

Ako využiť interaktívny obsah pre potreby marketingu

Jednoduchá forma interaktívneho obsahu je v digitálnom marketingu využívaná už dlhé roky. Za interakciu môžeme považovať napríklad kliknutie na CTA prvok, ktorý zákazníkovi poskytuje prístup k väčšiemu množstvu informácií o službe alebo produkte, či hodnotenie článku počtom hviezdičiek. Pokročilé formy interaktívneho obsahu, napríklad 360° prezentácia produktu alebo rôzne kvízy, sú efektívnou súčasťou moderného obsahového marketingu a celoplošnej marketingovej stratégie. Pomocou interaktívneho obsahu môžu marketéri vytvárať jedinečný používateľský zážitok. Ten dokáže pozitívne ovplyvniť celý nákupný proces.

Typy interaktívneho obsahu

Existujú mnohé formy interaktívneho obsahu. Líšia sa svojou komplexnosťou aj náročnosťou na produkciu. K úspechu nepotrebujete všetky z nich, do svojej stratégie zaraďte tie, ktoré sú pre váš druh podnikania a vašu cieľovú skupinu relevantné.

  • Dotazník – zákazník vyplní údaje o svojom životnom štýle, názoroch či preferenciách.
  • Kvíz – zákazník sa otestuje v konkrétnej oblasti.
  • Anketa – zákazník vyjadrí svoj názor a porovná ho s predchádzajúcimi odpoveďami.
  • Kalkulačka – zákazník vypíše potrebné hodnoty a získa informáciu, ktorá je preňho podstatná. Nemusí ju hľadať v tabuľkách či grafoch.
  • Hodnotenie – zákazník ohodnotí svoju spokojnosť počtom hviezdičiek, číslom alebo slovom (pridaná interakcia k bežnému obsahu).
  • Obsah tvorený publikom (User Generated Content) – galéria fotografií spokojných zákazníkov, komentáre, recenzie s možnosťou reagovať na hodnotenie.
  • Náučné hry – súčasťou marketingovej stratégie môžu byť aj jednoduché hry, ktoré zákazníka zabavia a zviditeľnia vašu značku.
  • Mapy – zákazník sa môže pohybovať napríklad po interaktívnom modeli predajne.
  • 360° prezentácia produktu, interaktívny 3D model, rozšírená realita, virtuálna realita – zákazník má možnosť vytvoriť silné spojenie s obsahom.

Meranie efektivity obsahu

Obsahový marketing dokáže zvýšiť návštevnosť webových stránok, posilniť konverzie a zvýšiť povedomie o vašej značke, produkte alebo službe. Obrovské množstvo obsahu je vytvárané a publikované každý deň. Aby sa ten váš nestratil v konkurenčnom mori, je dôležité, aby bol kvalitný a pravidelne aktualizovaný. Ak chcete skutočne vyniknúť, budete potrebovať inovatívne a zaujímavé druhy obsahu, ktoré prispejú k celkovým marketingovým cieľom vašej značky.

Ako zistíte, či vaša obsahová stratégia funguje? Efektivita obsahu sa pravdepodobne odrazí na počte čitateľov, dĺžke času stráveného na stránke, počte zdieľaní a komentárov. Výhodou interaktívneho obsahu je, že môžete sledovať oveľa väčšie spektrum údajov. Získate prehľad o každej interakcii – ktorú možnosť vybral čitateľ v prieskume? Aké údaje vložil do kalkulačky? Dostal sa až k výsledku kvízu, alebo zo stránky odišiel bez jeho dokončenia? Koľko ľudí vyplnilo dotazník? Vďaka týmto údajom lepšie spoznáte svoje cieľové publikum a tvorbu obsahu dokážete prispôsobiť jeho preferenciám.

Výhody interaktívneho obsahu pre zákazníka

  • Prechod z pasívneho konzumovania do aktívnej práce s obsahom.
  • Personalizovaná skúsenosť.
  • Možnosť získať relevantné informácie za krátky čas.
  • Hravá a zábavná skúsenosť.

Výhody interaktívneho obsahu pre marketéra

  • Vyhodnotenie preferencií a zámerov používateľov.
  • Získanie dôležitých insightov priamo od cieľovej skupiny.
  • Dlhší čas strávený na stránke.
  • Virálny potenciál obsahu.

Optimalizácia interaktívneho obsahu pre vyhľadávače

Obsah webstránky optimalizovaný pre vyhľadávače umožňuje dosiahnutie lepších pozícií vo výsledkoch vyhľadávania, napríklad v Google. Vďaka interaktívnemu obsahu môžete SEO výrazne podporiť, a to aj v dlhom časovom horizonte. Tento druh obsah je zábavný, užitočný a ľahko zdieľateľný. Môže vám vo veľkej miere pomôcť pri získavaní spätných odkazov, čo ovplyvní vašu pozíciu vo vyhľadávači.

Pri tvorbe interaktívneho obsahu je rovnako dôležité používanie kľúčových slov. Kvalitný evergreen content môže mať rôzne podoby a ak zistíte, že práve interaktívny obsah dokáže na vašu stránku prilákať množstvo návštevníkov aj po rokoch, venujte čas optimalizácii kľúčový slov a pravidelnému prieskumu konkurencie.

Tip: Nezabudnite ani na responzívnosť obsahu, formuláre či ankety by mali byť prednostne prispôsobené mobilným používateľom. To môže výrazne zlepšiť používateľskú skúsenosť aj ranking.

Príklady interaktívneho obsahu

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *