Množstvo blogerov každý deň produkuje a zverejňuje obsah, ktorý svojou kvalitou prevyšuje konkurenčné weby. Autentické články aj napriek tomu nedosahujú požadované výsledky z hľadiska čítanosti. Ak chcete zvýšiť počet návštevníkov vašej stránky a šíriť svoj obsah medzi relevantné publikum ľudí, mali by ste sa vyvarovať základným blogerským SEO chybám. Tie sme zhrnuli spolu s jednoduchými radami, ako robiť veci správne.
Blog existuje na cudzej doméne
Veľa začínajúcich blogerov a influencerov nevidí zmysel v nákupe vlastnej domény. Tá je však dôležitá nielen pre profesionálny vzhľad blogu, ale aj kvôli optimalizácii pre vyhľadávače. Dôležitá je aj história vašej stránky, jej štruktúra a mnoho ďalších vecí v rámci SEO. Pokiaľ zdieľate obsah výlučne na sociálnych sieťach, môže sa vám ľahko stať, že sieť zmení algoritmus a váš úspech bude ohrozený. Ak chcete publikovať obsah s dlhou životnosťou a mať plnú kontrolu nad tým, čo sa s vaším obsahom deje, vlastnú webstránku potrebujete za každých okolností.
V ideálnom prípade by mal názov vašej domény obsahovať kľúčové slovo, vďaka ktorému bude jasné, na čo je váš blog zameraný. To zohrá dôležitú úlohu v prípade, že odkaz na váš blog niekto zverejní na inej stránke. Ak sa rozhodnete použiť kľúčové slovo, oddeľte ho pomlčkou – napríklad www.vasemeno-fashion.sk. Alternatívne môžete v názve domény použiť iba svoje meno, názov svojej značky či pseudonym. Nákup vlastnej domény by ste mali zvážiť aj v prípade, že na webhosting využívate bezplatnú alebo mimoriadne lacnú platformu.
Na blogu chýbajú dôležité SEO nastavenia
Pokiaľ máte blog na najrozšírenejšej platforme na svete – WordPress, SEO nastavenia nie sú žiadna veda. Vlastná url adresa príspevku, meta údaje, údaje o autorovi článku, tagy (značky), kategórie, do ktorých bude príspevok na blogu zaradený a ďalšie nastavenia dokážete upraviť jednoducho, pokiaľ sa v tomto systéme aspoň trochu orientujete. Ak ste si zvolili iný systém a váš CMS nepodporuje niektoré z týchto SEO nastavení, vyhľadávače si informácie vyberú zo stránky automaticky. Tým pádom stratíte kontrolu napríklad nad tým, aká dlhá bude vaša url adresa, alebo akú časť textu zaradí Google do meta popisu.
V článkoch chýba štruktúra formátovania
Formátovanie blogu je dôležité pre jednoduché prevedenie čitateľa textom, estetický vzhľad stránky aj optimalizáciu pre vyhľadávače. Často sa stretávame s tým, že v článkoch chýba správna štruktúra s použitím H1-H6 titulkov, oddelenie perexu od článku, primeraná dĺžka odstavcov, zvýraznenie kľúčových slov hrubým písmom (bold) a linkbuilding. Dôležité je tiež vhodné použitie multimediálneho obsahu. Vyhnite sa dlhým, neprehľadným blokom textu a miesto viacerých fotografií za sebou vytvorte fotogalériu, ktorá funguje ako samostatný prvok stránky.
Nesprávne optimalizované obrázky
Optimalizácií obrázkov je nutné venovať takmer rovnaké množstvo času, ako ich tvorbe a úprave. Krásne fotografie nestačia. Musia mať aj správnu veľkosť, DPI, dostatočnú kvalitu a vhodný formát. Zle optimalizovaný obrázok môže váš web zbytočne spomaľovať a vyhľadávač ho nebude vedieť zaradiť, preto sa nebude vo výsledkoch vyhľadávania zobrazovať správne. Okrem toho je pri vkladaní obrázkov do článku potrebné vyplniť aj ďalšie údaje, ktoré sú dôležité pre SEO:
- Názov súboru obrázka ktorý uploadujete na web – mal by obsahovať kľúčové slová, je napísaný s pomlčkami medzi slovami, bez diakritiky a iných znakov.
- Alt text – dodatočná informácia pre vyhľadávače, zobrazí sa pri zlyhaní načítania fotky a prečíta ho softvér pre nevidiacich.
- Popis obrázka – možnosť opísať obrázok celou vetou, často sa zobrazí priamo v článku pod obrázkom alebo vo fotogalérii.
- Vlastná url adresa obrázka – pomôže vám znížiť množstvo duplicitného obsahu na vašej stránke.
Všetky potrebné informácie sme pre vás zhrnuli v článku Ako optimalizovať obrázky pre web.
Meta údaje blogu
Meta title a meta description (meta titulok a meta popis) sú dôležité údaje, ktoré sa zobrazujú vo výsledkoch vyhľadávania, predovšetkým v Google. Nie sú podmienkou pre zaradenie článku do organických výsledkov vyhľadávania, no získate vďaka nim príležitosť na použitie viacerých kľúčových slov (takže článok uvidia ľudia, ktorí vyhľadávajú rôzne obmeny vášho obsahu). Práve meta údaje presvedčia ľudí, aby klikni na váš článok, ich písaniu preto venujte dostatok času. Zistite ako písať meta popisy a zvýšte vďaka nim návštevnosť vašej stránky.
Nedostatočná analýza návštevnosti blogu
Je dôležité pamätať si, že SEO nie je jednorazová záležitosť. Príspevky je potrebné neustále analyzovať a upravovať. Prehľad o tom, odkiaľ k vám čitatelia prichádzajú, koľko času trávia na stránke a ako zlepšiť optimalizáciu vám poskytne nástroj Google Analytics. Ak to s blogovaním myslíte vážne, nespoliehajte sa iba na jednoduché počítadlá návštevnosti. Svoj obsah by ste mali optimalizovať na základe trendov vo vyhľadávaní a aktuálnosti obsahu. Jednoducho tak vytvoríte články, ktorých návštevnosť bude dlhý čas vysoká – evergreen content.
V obsahu sa nachádza príliš veľa rovnakých kľúčových slov
Použitie kľúčových slov je pri tvorbe obsahu samostatnou kapitolou. Problém nie je s ich správnym vyhľadávaním, na to môžete použiť napríklad Google Ads, analýzu konkurenčných webov, alebo Google našepkávač. Častou chybou je keyword stuffing, teda nadmerné použitie kľúčového slova v texte. Aby ste zistili, či je počet kľúčových slov v článku dostatočný, sledujte denzitu kľúčových slov. Tá by sa mala pohybovať okolo 2-4 %. Neodporúčame prekračovať 5 %. Počet kľúčových slov za vás jednoducho zrátajú viaceré bezplatné aj spoplatnené nástroje, napríklad wordcounter.net alebo SEO Yoast pre WordPress. Priveľa kľúčových slov frustruje vašich čitateľov a Google ju môže vyhodnotiť ako „black-hat” stratégiu – umelé zvyšovanie počtu kľúčových slov môže vašu pozíciu vo výsledkoch vyhľadávača znížiť. Pri kľúčových slovách tiež používajte ich obmeny v rôznych tvaroch.
Ako predísť častým SEO chybám pri blogovaní:
- Vytvorte si vlastnú doménu, ktorá vás odlíši od iných webov a uľahčí externý linkbuilding.
- Používajte CMS systém, ktorý podporuje všetky dôležité SEO nastavenia.
- Formátujte svoje príspevky prostredníctvom nadpisov, odstavcov, vytváraním vnútorných odkazov a podobne.
- Optimalizujte obrázky, ktoré do blogu vkladáte.
- Vypĺňajte meta titulok a meta popis s použitím relevantných kľúčových slov.
- Analyzujte návštevnosť vášho webu a upravte obsah podľa toho, čo ľudia aktuálne vyhľadávajú.
- Kontrolujte denzitu kľúčových slov v texte, nepoužívajte ich priveľa.
Ak chcete vaše SEO zdatnosti posunúť na vyššiu úroveň, nechajte si poradiť od odborníkov prostredníctvom online kurzov, konzultácií alebo prednášok. Workshop SEO pre copywriterov pravidelne organizujeme aj v našej agentúre.