Ako sa správne starať o databázu kontaktov

Madviso Madviso

Databáza kontaktov pre vykonávanie email marketingu sa nebuduje ľahko. Má ale obrovský skrytý potenciál. Dôležité je nie len samotné získavanie kontaktov, ale aj následná starostlivosť o tieto vzácne informácie.

Posledný z našej série článkov o email marketingu budeme venovať starostlivosti o databázu získaných kontaktov. Viackrát sme si opakovali, že kontakty je dôležité zbierať od ľudí s ich vlastným súhlasom, pretože inak porušujete hneď viacero zákonov. Ľudia sa musia sami prihlásiť na odber vašich noviniek a vy ich viete k tomu nabádať hneď viacerými legálnymi a najmä efektívnymi cestami. Databáza vašich kontaktov je veľmi vzácny nástroj email marketingu a treba s ním vedieť obozretne narábať.

Databáza musí byť aktuálna

Kvalita vašej databázy je rozhodujúca. V tomto prípade sa dá naozaj povedať, že množstvo nie je až také dôležité, ako relevantnosť vašich informácií. Veľké nekvalitné databázy rozposielajú príliš dlho často zbytočné obsahy, ktoré nemusia osloviť takmer nikoho. Pri používaní služieb ako Mailchimp dokonca platíte za množstvo odoslaných mailov a určite si nechcete kvôli zbytočným kontaktom vo vašej databáze zvyšovať náklady.

V prvom rade si vyfiltrujte dlhodobodo neaktívnych odberateľov. Sú to takí, ktorí neotvorili vaše správy dlhšie ako 6 mesiacov. Ak si neotvoria ani mail, ktorý sa im pokúsite poslať z dôvodu reaktivácie, vylúčte ich z vašej databázy. Môžete síce prísť pokojne aj o 20 % vašich kontaktov, berte to však pozitívne. Môžete sa oveľa lepšie zamerať na ľudí, ktorí tu s vami stále sú a takisto budete vedieť, že potrebujete vymyslieť nové taktiky na získanie ďalších kontaktov.

Zanedbaná databáza môže viesť aj k prerušeniu toku informácií k ľuďom, ktorí sa o vás ešte stále zaujímajú. Časom môžu zmeniť svoje emailové adresy a ich staré neaktívne účty môžete mať ešte stále zaradené medzi prioritnými kontaktmi a k nim sa novinky budú dostávať tak oveľa ťažšie. Mať databázu kontaktov na ľudí, ktorí sa o vás zaujímajú, je skvelá vec, ktorú si podnikatelia často neuvedomujú a podceňujú ju. Ak máte k dispozícii svoju vlastnú databázu ľudí, môžete si byť istí, že akonáhle im dáte o sebe vedieť prostredníctvom emailu, určite budete mať nejakú odozvu. Ak však váš newsletter pošlete na neexistujúce či neaktívne adresy, zvyšuje sa pravdepodobnosť, že skončíte v spamovej pasci, čím zahodíte celú vašu prácu do koša. Každý odoslaný email vás stojí určité financie a nezáleží na tom, či si ho niekto otvorí alebo nie. Okrem týchto často zbytočných financií sa predražuje aj vaša konverzia cez email.

Zorganizujte si vaše kontakty

Databáza s aktívnym kontami je alfou a omegou vášho email marketingu, avšak pri tomto kroku by ste končiť nemuseli. Skúste si vaše kontakty podeliť na základe požiadaviek a potrieb vašich zákazníkov. Táto segmentácia vám umožní využiť ďalšie skvelé marketingové funkcie.

Budete môcť identifikovať a namieriť marketing na správnu časť vašich odberateľov pomocou ich potrieb, záujmov či aktivít. Tie sú totiž, samozrejme, u každého človeka jedinečné a výnimočné a dá sa s nimi efektívne pracovať. Potrebujete pochopiť osobnosť vašich zákazníkov, pretože iba tak budete vedieť najlepšie, aké informácie ich zaujmú a najmä budete ich zasielať tým správnym ľuďom.

Personalizujte svoje maily a o príjemcov sa neustále starajte. Vráti sa vám to v podobe zákazníkov, ktorí si vás obľúbia a ktorých bude naozaj zaujímať váš obsah a najmä vaše podnikanie. Kontakty môžete mať rozdelené aj podľa frekvencie odosielania správ. Niekto si rád prečíta o vašich novinkách dvakrát za týždeň, niekomu to stačí raz za mesiac a niekomu ešte menej. Závisí to aj od životného cyklu vášho zákazníka, čiže kedy u vás nakúpil, či sa vrátil, reklamoval produkt a podobne. Pravidlo je, že by ste mali poslať aspoň jednu správu na 3 mesiace.

Reaktivujte neaktívnych odberateľov

Neaktívni odberatelia nemusia vždy znamenať koniec vášho zákazníckeho vzťahu. Šance stále existujú, treba ich opäť raz vedieť len správne využiť. V prvom rade sa ich pokúste osloviť pútavým reaktivačným emailom. Nebojte sa ich spýtať, či ich vaše maily zaujímajú a prípadne aké iné informácie by boli pre nich užitočné. Aj ten najaktívnejší zákazník totiž jedného dňa môže prestať otvárať vaše emaily. Ak máte v databáze priveľa neaktívnych či nezaujatých odberateľov, efektivita vášho mailingu sa môže zásadne znížiť a negatívne ovplyvniť to môže aj vašu celú doménu. Preto ak reaktivácia nezaberie, mali by ste tieto kontakty nadobro odstániť z vašej databázy.

Poďme si však ukázať radšej spôsoby, akými môžete ľudí znova zaujať pred tým, ako nad nimi zlomíte povestnú palicu.

Povedzte im, že vám chýbajú

Účelom takejto správy je pripomenúť odberateľovi, že už ste o ňom dlho nepočuli. Pokiaľ k správe pripojíte aj nejaký pekný obrázok či zaujímavé produkty alebo drobnú zľavu, môže to zafungovať. V tomto prípade si naozaj dajte záležať na tom, ako váš email vyzerá už na prvý pohľad ešte pred samotným otvorením. Personalizované oslovenie je takisto veľmi silnou zbraňou.

Ponúknite im skvelú zľavu

Pokiaľ ste vlastníkom eshopu a môžete si dovoliť ponúknuť zľavy, snažte sa zaujať svojich neaktívnych zákazníkov naozaj všetkými možnými cestami. Skúste mu poslať ponuku, ktorá sa neodmieta, čiže rôzne veľké zľavy, dva produkty za cenu jedného alebo rôzne iné výhody, ktoré si môžu u vás uplatniť. Budete síce na ich nákupe tratiť, ale ďalšie následné predaje vám to potom vynahradia.

Upozornite, že ich účet bude zmazaný

Pokiaľ ani jeden z predchádzajúcich mailov nezabral, skúste ešte poslednú výzvu. Slušne vašich odberateľov informujte, že ich účet bude zmazaný. Pokojne pripojte aj vašu ponuku z predošlého mailu, avšak v tomto prípade skúste byť naozaj vecní a výstižní.

Ľutujeme, ale váš účet bol zmazaný

Posledný reaktivačný email z vašej strany by mala byť správa, v ktorej zákazníka informujete, že jeho účet bol zmazaný. Pokojne ešte pripojte možnosť všetko obnoviť pomocou pridaného odkazu a pripomeňte mu, aké zľavy alebo odmeny ho čakajú, keď sa vráti.

Zaujať znova neaktívnych odberateľov nie je jednoduché. Pokiaľ ich však budete vedieť správne motivovať, môže sa vám to podariť. Ak si však adresát neotvorí ani jeden z vyššie uvedených mailov, môžete túto adresu považovať pre vaše podnikanie za neaktívnu. Je jedno, či ju majiteľ prestal používať alebo jednoducho stratil záujem o vaše podnikanie. Môžete ju s čistým svedomím vymazať z vašej databázy a sústrediť sa vašich aktívnych odberateľov. Nezabúdajte sa o nich poctivo starať a prinášať im vždy zaujímavý a relevantný obsah.

BLOG

Podobné články

Kontakt

Zaujali vás naše služby?

Máte otázky, záujem o úvodnú konzultáciu či cenovú ponuku? Radi vás privítame u nás v kancelárii na Leškove 8, alebo si dohodneme stretnutie online.

Prvá konzultácia je zadarmo.

Kontaktujte nás